Sabtu, 12 Januari 2013

Eggless Chocolate Gateau

Selamat malam....zzzzzzzzzzzzz...
eggless chocolate gateau

Setelah beberapa hari sibuk dengan tempahan kek,tart,puff n crepe baru hari ni Rahel berkesempatan buat kek coklat untuk diri sendiri dan dihidang ketika minum petang tadi.Sebenarnya banyak sangat resepi kek yang ada dalam simpanan Rahel...itulah rajin sangat beli buku resepi..pantang nampak buku resepi kek..memang ndak tenang kalau tidak diangkut balik rumah...n my darling pun rajin jugak belikan buku resepi...jadi memang berderet-deret dah tu resepi sampai ndak habis ditry semua...

Entry kali ni eggless chocolate gateau...memang pilihan terbaek walau pun sering membelek-belek buku resepi sampai pening memilih..tapi akhirnya memilih eggless coklat sebab telur sudah diguna semuanya...masih ada yang tinggal..tapi cuma sebijik..haisss..mo buat apa dengan telur satu bijik tu?..bikin telur mata lembu ok la kan...hehehe...

Bah..ok la tu kan...janji siap sudah kek coklat tanpa telor ni..sedap pulak tu...sesuai la pada yang tak gemar makan kek yg mengandungi telur...keknya tetap moist walau tanpa telor...so jangan ragu-ragu untuk mencuba yea...semestinya suka banget sampai ndak jera buat kek....

yummy

Eggless Chocolate Gateau
Sumber:Fabulous Cake Business

Bahan Cake:
(A):150g minyak (i guna corn oil)
       200g brown sugar
       1/4 sudu teh garam
       1/2 sudu teh coffee paste
       280g sweet soya milk

(B):200g tepung biasa (i guna tepung gandum)
       30g serbuk koko
       1 1/2 sudu teh baking powder
       3/4 sudu teh baking soda

Ganache:
200g dark compound chocolate
130g non-dairy fresh cream
70g unsalted butter

Cara membuat kek:
1.Campur bahan (A) kacau hingga rata.Tambahkan bahan (B) dan kacau hingga sebati.
2.Tuang adunan kek ke dalam loyang 8'' yang sudah digris baking paper.
   Bakar pada suhu 170'C selama 60 minit.Setelah masak biarkan kek sejuk.
3.Ganache:Panaskan non-dairy fresh cream hingga mendidih.Tambahkan coklat cincang dan
   kacau hingga coklat larut.Masukkan butter dan kacau sebati.Biarkan ganache sejuk dan
   pekat.
4.Tuang ganache ke atas kek.
5.Hias kek sesuai dengan kreativiti anda.

Catatan:
*Ayakkan bahan (B) sebelum dituang ke dalam bancuhan bahan (A).
*Minyak boleh diganti dengan melt butter.
*Sweet soya milk bole diganti dengan susu segar.
*Untuk topping Rahel letak walnut cincang yang sudah disangai,tapi anda boleh guna
  kekacang pilihan anda.
*Untuk filling Rahel guna:
   125g cream cheese
   1 1/2 sudu besar gula kastor
   120g non-dairy fresh cream-diputar hingga soft peak
  Cara:Putar cream cheese bersama gula hingga licin.Satukan dengan fresh cream.Siap.

Enjoiii


13 ulasan:

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel,

pagi2 dtg ni nk tengok kek yg gebus mulus tu....hahaha...utk kak Nur sepotong ya!!

Azie berkata...

Apa frosting untuk keliling kek

mama sara nur berkata...

pagi Rahel
he he pagi2 dtg sini bila ada kek coklat yg yummy tu
ok akak suker kek yg tak yah guna telur ni he hee simpan resepi dulu k

Mas Sani berkata...

rahelllll...saya makan sepotong ye..tak boleh tahan mata ni tgk ketebalan topping coklatnya tu, ada plak kacang atasnya...haish meleleh sudah air liur ku hihihi

sury@25february berkata...

Baru semalam buat n mkn kek coklat jgk....mengancam je kek tu....

Mas berkata...

wahhhhh...mengeliurkan laaa...

Wani berkata...

salam rahel ..lama x singgah sini.. lama dah x buat kek ... rindunya ... sedap betol kek lebih2 lagi yg eggless

faa.rosli berkata...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....

rahel berkata...

Wsalam Kak Nuridah...pandainya...awal sampai ya...ambil la sepotong...hehe

Kak Azie..
Dekat resepi ada cara buat ganache...guna ganache sebagai frosting..

Mama Sara Nur..
Kena buat tau...jangan simpan aje resepi tu...sedap kek tanpa telor ni....

Mas Sani...
Silahkan2x..hehe

Sury...
Thanks sudi singgah...makan kek coklat memang best..

Mas..
Hahaha...nampaknya ko kena buat jugak...

Wsalam Wani...
Ko ke mana aje...memang lama sangat menyepi...

Faa Rosli...
Nampak aje dah sedap...belum lagi makan....hehe

Hanim berkata...

wow Nampak marbeless la....nak recp ye, TQ...

Food and story berkata...

Selamat pagi Rahel...wow...fantastik sekali cake nya. Itu ganache bisa rapi nempelnya . great job Rahel!

Ilazazhar berkata...

sedappnya... antara yg dlm list menunggu...

zila norazila berkata...

mmg kecurr..nampak sedap la rahell..haruss dicoba jgk nie:)