Jumaat, 14 Disember 2012

Blueberi Crepe

Salam..


Blueberi Crepe
Sumber:Durian Crepe,Aroma 2012 (Azlita Masam Manis)

Bahan-bahan:
250g cawan tepung gandum
3 biji telur
500ml santan/fresh milk
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh pandan emulco
1 sudu teh pewarna hijau

Cara penyediaan:
1.Satukan semua bahan di atas di dalam bekas dan kacau rata.
2.Masukkan dalam blender dan kisar kemudian tapis.
3.Sediakan kuali leper untuk membuat crepe yang tidak melekat.
4.Panaskan hingga kuali benar-benar panas dan oleskan sedikit minyak pada kuali.
5.Kemudian kecilkan api,tuangkan satu senduk besar ke dalam kuali dan masaklah adunan
   tadi hingga menjadi crepe.
6.Adunan tak perlu dibalikkan.Apabila permukaan atasnya sudah kering terus angkat dan
   biarkan sejuk.

INTI

Bahan-bahan:
1 cawan Non-dairy whipping cream
isi durian secukupnya/blueberry pie filling

Cara penyediaan:
1.Pukul whipping cream dalam mixer hingga kental.
2.Pisahkan isi durian dari bijinya.Lumatkan sedikit.
3.Bentangkan satu keping crepe.
4.Letakkan whipping cream di tengahnya.
5.Letakkan isi durian.
6.Tutupkan semula dengan whipping cream
7.Lipat crepe.Kemudian simpan dalam peti sejuk sebentar.
   Sedap dihidang ketika sebaik dikeluarkan dari peti sejuk.


Enjoii.

13 ulasan:

mala berkata...

nicely wrapped :-)

Sury Abil berkata...

Sedapp ni..x sempat buat lagi yg bluberi..semalam buat durian n jem durian je...cantek dan menarik skli pic nya....kreatiff..:-)

mama sara nur berkata...


cantiknya,Teringin nak wat crepe tp x sempat2 lg hu hu
bluebery crepe dah pasti aakak suker berbanding durian he he
cp resepi ye Rahel

Sheila Shafeareen berkata...

Assalamualaikum kak wahhh mmg tegoda pg2 masuk sini..insyaallah nak try yg bluberi pulak...

♥MAMASYAZA♥ berkata...

alahaiii mesti sedap ni

Nooriah Abdullah berkata...

cantiknya Rahel buat akak pernah buat jugak yg blueberry ni sedapppppp sangat bos akak suka haa

zila norazila berkata...

wallaaa sedapnya..:) kecur zila tgk

victoria agumo berkata...

cantiknya crepe rahel..dah cuba buat x jadi..kulit x licin la..jadi mcm lempeng..lain kali cuba resepi rahel pulak..

Amie berkata...

Dari durian ke blueberry... nanti tentu keuar banyak versi crepe ye Rahel....

Gee® berkata...

Woweeee...!!

hana berkata...

waduhhhhhhh bisa pengsan!!

Hasidah Bt Awang berkata...

Tgk malam2 pun boleh terliur ni..waduh..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

ingatkan cuti kelmarin nak buat crepes durian... tp tak menjadi la pulakk.. aduhaii..