Khamis, 11 Oktober 2012

Ais Loli Kacang Hijau

Salam manis dan selamat bersiaran kembali.Apa khabar semua? Tentu teman-teman tengah sebok menyiapkan hidangan untuk minum petang atau pun makan malam kan? Kalau jam segini memang masih terang benderang di Semenanjung...tapi kalau di Sabah lain pulak...jam segini memang udah gelap...hehe..memang kena siap2 ke dapur la jawabnya.Petang ni Rahel hidangkan ais loli kacang hijau penyejuk tekak yang sudah seharian berjalan meronda bandar Tawau...cuaca di Tawau sangat panas...menggigit woo...duh tak tahan gue.Pada yang gemar dessert yang nyaman2 boleh la mencuba ais loli kacang hijau yang simple ni..dijamin puas hati...nyaman bah!

Ais Loli Kacang Hijau
Sumber Resepi:Rahel

Bahan-bahan:
100g kacang hijau,rendam selama 1 jam,toskan
1250ml air
2 sudu besar gula pasir
6 sudu besar susu pekat manis
1/2 sudu teh esen vanila
1/4 sudu teh garam

*Bekas loli

Cara membuat:
1.Rebus kacang hijau bersama air hingga empuk.Sukat air rebusan bersama dengan kacang
   hijau sebanyak 500ml.
2.Tambahkan gula pasir,susu pekat manis,esen vanila & garam.Gaul sehingga gula larut.
   Biarkan air kacang hijau sejuk.
3.Isikan penuh ke dalam acuan loli.Bekukan di dalam peti sejuk beku selama 1 malam.
4.Jika hendak dihidang,keluarkan ais loli dari peti sejuk,rendam acuan hingga 3/4 ke dalam
   air suam dan segera angkat,kemudian keluarkan ais loli kacang hijau dari acuan.
   Sedia dinikmati.
Enjoi.

22 ulasan:

EmbunRosaliza berkata...

Sedapnya rahel, selalu ais kacang mcm ni di buat eskrem malaysia tu, sedap nampak tu rahel

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Aaa....sedap ni kalau musim panas.

ijayuji berkata...

Salam kak! sedapnyaaaa! teringat zaman budak2 dulu suke beli ajerr nak suh mak buatkan kita malas nak bungkus ehehe.. skrg ni main tuang ajerr dlm bekas kan kan :D

Qasey Honey berkata...

Mama Rahelll...nak eskrem tu bleh...nk 2..hehe

dlu2 eskrem ni mmg fav QH tau..mmg dh lama sgt xmkn ni..harus dicuba la nti ni...slurppp

Marsita yahya berkata...

nasib baik batuk kalau tak terbang ke sana dah

ady berkata...

sedapnye rahel..kalau anak2 sukalah ais loli kacang ni...

Shiela berkata...

Rahel.. sedapnyerr.. simpankan saya sebatang taww.. ;)

Liza berkata...

sejuk jer tekak liza bila tgk eskrem ni...hihihi

Wattie berkata...

Salam Rahel,
Bila nampak jer eskrim tu, terus teringat masa kecik2, selalu gak makan, tapi eskrim tu perisa kacang merah dan bentuknya pulak empat segi tepat memanjang, sedap sangat. Nak eskrim kacang hijau ni satu.....

Mamasya berkata...

Aslmkum Rahel
Sedapnya aiskrim kacang hijau....mmg suka sgt masa kecil dulu...cuma skrg ni gigi tak berapa tahan sejuk..

Nur-nba berkata...

Wah aiskrim bubur kacang hijau... Menggoda habis.. :)

zila norazila berkata...

dah lama x mkn ..dulu2 mak zila siap jual ice crem nie..sedapppp..:)

Nuwairani Ismail berkata...

dulu nenek kite selalu buat eskrem ni letak dalam plastik putih tu. pastu jual 10sen sebatang. mmg sedap

Chah berkata...

Es krim potong! Tp yg ni versi comey punya...2 stick masuk mulut time panas mmg x reti nk cukup....

Rohah berkata...

merenyam tekak akak ni rahel, takut nak sentuh skrem...tapi kan, skrem ni mmg paling sedap di dunia..hehe

JaSSNaNi berkata...

Owh... cepat gelap ye kat sana... :)
rahel.. sedapnye... ni kalau aiskrem ni, bungkus dlm plastic panjang2 aiskrim malaysia tu.. mmg syok makan.. saya pun suka.. :)

Evelyn Gemina berkata...

Yeayyyy, i'm so happy kalau nampak ice cream cenggini,hehe....memang nikmat tak terkata : )

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

assalam rahel... apa khabar?

sedapnya ais kacang! akak memang suka ais kacang.. kalau buat bubur kacang ada lebih letak dlm plastik aiskrim malaysia tu & biar dia beku.. hmmm... nikmatnya dimkn di waktu panas2...

Tina Othman berkata...

bestnya

dah advance eskrem skrg, dulu2 letak dlm plastik je kan hehe skrg ni dlm bekas cantik

Melly Octaviana berkata...

Memang nyaman Bah kalo siang siang makan es loli.. apalagi kalo di kasih sama Rahel, cute lah es kacang hijau nya.. ;)

ibundo berkata...

argh... sakit tekak tak boleh makan.

HaSue berkata...

Salam rahel..rindu ah sama ko..hehe.. Di sini kerap ujan skrg...tp kalau dihulur eskrem mau saja... :-)