Selasa, 4 September 2012

Sambal Prawns

Salam....
Semoga semuanya sentiasa dalam keadaan yang sihat dan ceria bersama insan tersayang.Petang baru sempat nak letak entry..pastu nak singgah ke dapur kawan-kawan bab udah lama banget menyepi..oh ya hari ni Rahel masak yang pedas-pedas sikit..kebetulan semalam my laling terbeli udang,jadinya awal-awal lagi dah belek-belek buku resepi mencari resepi untuk masakan udang dan terberkenan la pulak dengan resepi Sambal Prawns dari Chef Alan Kok,memang simple je bahan-bahannya,cara penyediannya pun tersangatlah mudah..sedap pulak tu dihidang bersama nasi puteh...berselera gue makan.Kepada yang teringin mencuba masakan sambal prawns ni silahkan tinjau-tinjau resepi kat bawah tu yer...
Sambal Prawns
Sumber resepi:Alan Kok

Bahan:
300g udang yang sudah dibersihkan
1 bawang besar-dihiris
2 sudu makan minyak masak

Bahan sambal:(kisar halus)
3 sudu makan bawang merah cincang
2 sudu makan udang kering
1 sudu kecil belacan
2 sudu makan pes cili

Perasa:
1 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil garam

Cara:
1.Panaskan 2 sudu makan minyak,tumis bahan sambal hingga wangi.Tambahkan perasa &
   kacau rata.
2.Masukkan hirisan bawang besar,tumis hingga wangi.Tambahkan pula udang,kacau hingga
   masak.Siap untuk dihidang.
Selamat menikmati Sambal Prawns.

10 ulasan:

Miss uCu berkata...

thanks sis,sudi jenguk blog miss..sedappnya Udang tu..yummy2..

Qasey Honey berkata...

terliur la tgk smbl udang tu..mkn dgn nsi panas2 ni...sedapnya...

AZLITA AZIZ berkata...

Aduyaiii... terliur akak Rahel lihat sambal udang tu..

Sedapnya lah kalau dapat makan dgn nasi hangat wallaaa...

Amie berkata...

Sedap jugak ni Rahel makan sama nasi lemak hijooo...

Liza berkata...

mmg sedap klau mkn ngn nasi lemak...perggghh mengancam laa...

nOOrsha berkata...

Pergh..ngancam btul sambal udang ni..mmg sedappp :-)

Melly Octaviana berkata...

Rahel..miss u sista.. *hug
sambal prawn mah kesukaan gue banget,bisa nambah nambah terus kalo lauk nya macam ini..nyam..nyam

Mamasya berkata...

Salam Rahel. nengok sambal udang ni....baru terigat dah lama tak masak sambal udang...

ibundo berkata...

tak cukup sepinggan nasi kalau makan dengan sambal udang ni..

Yani berkata...

satu kelainan ni.. sambal udang letak udang kering. Boleh try..