Jumaat, 7 September 2012

Nasi Planta

Salam manis dan selamat tengah hari.Apa khabar semua? Sihatkah?
Hari ni Rahel masak Nasi Planta,Kari Ayam dan Acar Nenas..wow gandingan yang mantap.Kalau ada yang teringin untuk menerai nasi planta yang simple..sila tinjau-tinjau resepinya kat bawah ni..jeng..jeng..jengg...

Nasi Planta
Sumber resepi:Rahel

Bahan:
1 1/2 sudu makan planta
350g beras basmati-dicuci bersih dan toskan
700ml air panas yang sudah mendidih (kalau nak lg sedap guna air rebusan ayam)
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk pati ayam
1 inci halia-dicincang
2 ulas bawang putih-dicincang
2 ulas bawang merah-dicincang

Bahan B:
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih

Cara:
1.Panaskan planta dalam kuali,masukkan halia dan tumis hingga wangi.
   Masukkan pula bawang cincang dan bahan B,tumis lagi hingga wangi.
2.Kemudian masukkan beras dan tumis selama 2 minit.
3.Alihkan beras yang sudah ditumis ke dalam rice cooker.
4.Masukkan pula air panas.Kacau rata.Perasakan dengan garam & serbuk pati ayam.
5.Biarkan mendidih,kacau lagi.Kemudian tutup periuk da biarkan nasi masak sepenuhnya.
6.Setelah masak,gembur-gemburkan nasi.Hidang bersama lauk kegemaran anda.
Selamat mencuba.

14 ulasan:

Mas Sani berkata...

sedapnya...memang mantop gandingan nasi planta dgn kari aym dan acar nenas...nyum..nyummm...

FnF Simple Life berkata...

mmg ngam le kari ayam ngn acar mkn ngn nasi planta... nk sket... ;)

Gee® berkata...

waaaa....mantop yer? sedapnya kari ayam tu...nmpk pekat jer...

Ummi berkata...

Assalam Rahel cayang...waduhhh akak lapar ni taauu..blk tghari td x makan pun sbb kenyang lgk...ni tengok nasi plantamu....berkeroncong perut akak....meh sepinggan...lauknya sekali yea.. ^__^

ijayuji berkata...

Salam kak rahel! eeeeee....bestnyerrrrrr! suke dgn acar nenas tuuuu! kalau makan nasik planta dgn acar nenas tu pun dah cukup kalau kita yg makan, suke sgt! ada masam2 :D

Rohah berkata...

enaknyee..compem harum nasi ni..karinye pun elok pekat je..

Rohah berkata...

enaknyee..compem harum nasi ni..karinye pun elok pekat je..

Balqis Nazid berkata...

sedapnya wangi nasi pelanta sampai semenanjunglah he..he..
kari dengan acar memang mantap gandingan tu....

ibundo berkata...

lauk ayam dengan kuah yang meleleh leleh tu cukup menggoda keimanan..

Shiela berkata...

Assalam Rahel.. memang mantopppss sungguh.. ngences ni.. :b

Qasey Honey berkata...

alahai sedapnye....mantopppsss...sgt rajin la Rahel ni..jeles i tgk...

nOOrsha berkata...

salam sis..sedeapnye nasi planta ni..menyelerakn btul :)

mama sara nur berkata...

selamat tengahari Rahel
seb baik nk makan nasi kenduri tau kalu tidak kenalah cari nasi planta ja he he terliur tgk disini sgt mengancam nasinya ye

zila norazila berkata...

rahel..
bikin gue kecurr la..sepiring tu zila punya tau...nnt zila coba buat erk:)