Isnin, 13 Ogos 2012

Tat Bluberi Gulung

Salam...

Tat Bluberi Gulung
Sumber:Rahel

Bahan:
1 kg jem blueberi-buat bulat2 dan bentuk lonjong
470g tepung gandum}
30g tepung jagung}-diayak bersama
20g gula aising}
325g mentega
2 biji kuning telur gred B
1 sudu besar putih telur
1 sudu teh esen bluberi
sedikit pewarna ungu,kalau nak terang letaklah pewarna banyak2...hehe..

Egg wash:
1 biji kuning telur
chocolate rice secukupnya utk hiasan

Cara;
1.Satukan mentega,tepung yang sudah diayak,gaul hingga menjadi seperti serbuk roti.
2.Tambahkan telur,esen bluberi dan teruskan uli hingga doh lembut.
3.Masukkan dalam acuan tat,picit keluar dan letakkan inti blueberi.Gulung kemas.
4.Susun di atas dulang pemabakar.Sapu permukaan tat dengan kuning telur& hias dengan
   chocolate rice.Bakar pada suhu 180'C selama 25-30 minit.

*Guna jem bluberi khas untuk tat bluberi gulung.
Selamat mencuba.

8 ulasan:

ibh_sue berkata...

Asslmkum Rahel
nasib nmpak note bwh tu. Kalau tak garu kepala jg mcm mn nak buat inti blueberry tu. Heeee.

zila norazila berkata...

salam rahel
zila baru jew siap buat tart bluberry ..adoii penat betul rasanya..he hhee malam2 nie dtg nk mintak yang rahel punya ..cantik la rahel kemas jew:)

Ain Fajar berkata...

ala comei je tart rahel..kemas je kan...nk try tp da xsmpt..thn dpn la hehe

Amie berkata...

Cumelnya blueberry tartmu itu Rahel.... siap bubuh chocolate rice lagi tu....Selamat Hari Raya!

FnF Simple Life berkata...

Sedapnye kuih raya Rahel ni... biaa jumpa tat nanas.... yg ni tat blueberi pulak. best nye nyum3x

Mas Sani berkata...

Kalo dulu2 mas cuma tahu tart nenas je tp skrg sudah pelbagai....jadi teringin nk merasa plak.... Hihihi....slmt hari raya rahel :-)

gerhana luka berkata...

dah cuba resepi tart rahel memang best, siap buat je terus selotep balang kuih takut abis kena ngap sebelum raya heee....

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Selamat Hari Raya Rahel..Maaf Zahir Batin. Masak apa Raya ni?