Selasa, 3 Julai 2012

Tat Nenas Gulung

Salam manis kepada semua yang setia melawat dapur Rahel.Diharap kawan-kawan semua sentiasa sihat & ceria.Hem..kali ni Rahel awal-awal lagi dah tayang kuih raya..hehe..biasa la tu kan.Kepada yang teringin menerai tat nenas gulung ni..dipersilahkan..buat banyak-banyak tau..
Tat Nenas Gulung
Sumber:Buku Resepi

Bahan:
130g mentega
30g minyak sapi->>Rahel guna mentega
3 sudu besar susu pekat manis
270g tepung superfine
1/2 biji kuning telur
1/4 sudu teh serbuk penaik
1 sudu besar Nestum bijirin-kisar

Inti:
Inti Nenas secukupnya

Hiasan:
Kuning telur + sedikit pewarna kuning
Manik warna-warni

Cara:
1.Sebatikan mentega,minyak sapi,kuning telur,serbuk penaik dan susu pekat manis.
2.Masukkan tepung dan nestum bijirin dan uli lembut.
3.Gunakan nozel tat,paipkan dan isikan inti nenas dan gulung.
4.Sapukan kuning telur dan taburkan manik warna-warni.
5.Masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan.Bakar pada suhu 140'C selama
   30 minit atau sampai kekuningan.

Selamat mencuba.


19 ulasan:

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel

wah dh mcm nk beraya bila tengok tart tu...hehe.

Asyifa Mustaffa berkata...

wa..bestnya...my peberet nie...tp x penah pun buat...slalu orng bagi atau beli jer...

copy resepi ye...? mna tau terajin lak nnti nak membuat tuk raya nie...:)

Ummi berkata...

Assalam Rahel...waduuuhhh tiba2 rasa nak raya la pulak bila akak masuk dapur Rahel ni...rajinnya wat tart..fav akak gak nih..leh kasi sikit x...hehe

Cik Honney berkata...

canteknye bentuk dia...perfect!!

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Rahel cayang.. macam selalu hasil tanganmu memang terbaik!!!! moga perniagaanmu sukses dan maju.. Amin.. kalau dekat gerenti order 7 balang!!

Evelyn Gemina berkata...

Salam kak rahel.....awalnya buat kuek, saya punya kuek blm start lagi pun, hehe....cantik & gebu sekali tartmu itu...

tun_telani berkata...

Wahh! dh ada biskut raya ^^ sedap nmpk gemuk2 tat rahel nih.

ps: tun buat n3 nasi Hue.. mmg sedap sgt! tq for sharing ye :)

JUICY CAFE berkata...

hi sis..
wahh dah mula dgn biskut kan sis..mmg fav biskut tat nih..

Nuwairani Ismail berkata...

comel2 tart nenasnya. nampak gebu lagi.raya nanti boleh singgah rumah kak rahel la. boleh makan tart banyak2.

♥MAMASYAZA♥ berkata...

alahaiiii nampak sedappp sgt. en. abah suka tart nenas

Tina Othman berkata...

salam rahel

rasa macam nak raya je kan hehe, comel2 tart nenas tu, sedapnya

ummiakid-lily berkata...

Hi. Rahel, amboi macam bahang raya semakin hampir...ramai dh mula pojek memikir kueh raya erkk...nice tart tapi kite x suka tart but my sister '' antu '' tart...sebalang boleh abis sorang.

Gee® berkata...

waaaa... Selamat Hr raya Rahel.. nk oder tart sebalang....

FnF Simple Life berkata...

wow...tart nenas...pos ke chiba sebalang....ngeee

Mamasya berkata...

Salam Rahel. dah start buat biskut....tat nenas...favorit, mmg tak miss tiap thn.

Wani berkata...

wah ini memang kuih feveret ... belom pose dah tayang kuih neh ..kalau buat sorok dulu .. sebab orang lain x blh nak makan lagi ..kita dulu kena rasmikan hihi3

rahel berkata...

Terima kasih kepada kawan2 yang setia melawat dapur Rahel..jangan serik singgah yer..sayang awak semua..

kakbesah berkata...

aduss, ktinggalan kretapi lg..... harap2 de lg la seketol dua tart nenas pebret akk spanjang zaman tuh..hee...

Qasey Honey berkata...

sgt hppy resepi tart gulung ni dh ade...QH nk amik yer resepi ni...mmg suka tgk kejadiannye yg comeiii tu...tq