Khamis, 21 Jun 2012

Tat Kastad Oreo

Selamat bersiaran dan salam manis kepada pengunjung setia dapur Rahel.Diharap semuanya sihat dan ceria selalu.Sudah berapa hari gue siok menguli doh untuk roti..skarang ni cuaca panas banget di sini jadinya gue memang teringin makan hidangan yang dingin tapi kurang manis dan kebetulan masih ada stok kulit tat dalam balang jadi pilihan yang tepat ialah buat tat lagi..tapi yang ni spesial sikit sebab gue ada letak itu biskut oreo punya serbuk dalam kastad..maka jadila Tat Kastad Oreo yang kurang manis dan kalau ada penggemar tat yang manis-manis silahkan ditambahkan gula dalam adunan kastad ni..pasti akan terasa manisnya...jom layan dulu Tat Kastad Oreo ni..
Tat Kastad Oreo
Sumber:Rahel

Bahan:
Untuk resepi kulit Tat sila lihat di sini

Inti Kastad:
70g instant custard powder
200ml susu segar sejuk dr peti sejuk
40g gula kastor->abaikan jika tak suka manis
150g non-dairy whipping cream-dipukul hingga gebu
8 keping biskut oreo tanpa krim-dikisar halus

Sedikit potongan buah kiwi
Sedikit ceri marachino
Sedikit gula pastel
Sedikit decorgel

Cara:
1.Instant Custard Powder,gula kastor dan susu segar disatukan,kemudian kacau hingga pekat.
2.Tambahkan pula serbuk oreo,kacau rata.Masukkan whipping cream dan kacau rata.
3.Isikan ke dalam kulit tat hingga penuh (rata).Hias dengan buah kiwi,ceri dan gula pastel
   Sapukan decorgel pada buah kiwi dan ceri agar kelihatan mengkilat.
4.Simpan di dalam peti sejuk selama 1 jam sebelum dihidang.

Selamat menikmati Tat Kastad Oreo.

26 ulasan:

Amie berkata...

Jom... layan sebiji! Gue minta 3 biji lagi buat bekal balik LD yah...Rahel yang pandai bikin macam2 bab tepung nih!

ogyep yummy mellow berkata...

Salam Rahel,
Jarang orang buat kastard filling + oreo... pandai rahel pelbagaikan idea... yg mengancam sekali, cik cherry merah tu..

Asyifa Mustaffa berkata...

amboi Rahel...!
mengamcam dan terancam seyyy....!!!

ummiakid-lily berkata...

Memang mengoda dan tergoda....kena lak filling oreo sure mantop rasanya...

ibh_sue berkata...

Wah!. First time tgk tat filling oreo. Tp klu sudah ada oreo dlm tu kompem sedap. :)

Nuwairani Ismail berkata...

aduh.....sukenye tart! nani dah lama tak buat tart sebab kemalasan nak buat shell.kena tunggu betul2 rajin baru boleh buat ni.

Choco Ani berkata...

Rahell aduh aduhh nakkkk nakkk nak buat tak tau laaaa :( kena cuba belajar ni

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Waduhh Rahel.. lho bikin gue pengsan di sini... itu kastard oreo simpan dalam chiller udah sejuk dan beku di kunyah bawah pohon rambutan tengah panas..... asyik bangat sehhhhh :))

Wani berkata...

sedap banget!!! .. dah terasa kesedapan tart ni.. kalau dah ada oreo tu sekejap dah tak ada hihi

♥MAMASYAZA♥ berkata...

slalu buat cheese tart, kalau oreo tart mesti sedapkan

Nieza berkata...

gue sudah tergoda tgk tart ni Rahel...kreatif la..mesti sedap ni kan..:)

ibundo berkata...

kreatif lah rahel. Terasa dah kesedapannya dalam mulut bundo ni..

FnF Simple Life berkata...

wow...sedapnye. sedang membayangkan bagaimana rasanye bila oreo dan custard bergabung....hmmm

Yana Shaiful berkata...

bestnya klu kita berjiran kan Rahel..tiap ari bleh rs mcm2 tart kat umah Rahel~yg ni spesis muka xtau malu asyik mntk jerr..nk bt sndiri males hihii..

kakbesah berkata...

ya Allah.. bestnye..tat tu. akk pling suke tat yg shell dia nipis camtu. kalo dpt skeping nih.. memang mkn sambil pejam2 mata, telan pon lambat2....heee..

Ummi berkata...

Assalam Rahel cayang, apa khabar? Sori lama x menjengah sbb akak pun jarang dah beron9 blog...hehe, cuti2 malaysia lgk ni... Cantik tart oreo mu....kasi akak 5 ketuiii... ^__^

Rohah berkata...

kemasnya tart...seni kehalusan tangan Rahel ni, klu dekat nak minta jewww..tak nak order..hehe (muka tak malu..)

Chah berkata...

terer & kreatif la rahel! sedapp tuuu!!!

zila norazila berkata...

rahel..sure sedapp..dah ku tenung disini..waallaa:)

Qasey Honey berkata...

Rahel...xbaik tau buat org kecur begini..baik sni 10 ketuiii tart oreo tu...QH amat sukakannye yer...cantik n gmbo pon cntik...mnarik..gluppp

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Wah wah wah...gojes la tat kastad oreo Rahel!!! Mesti makan hingga lupa dunia kalau I dapat! :)

Wattie berkata...

Salam Rahel,
Waaaaa ada resepi baru, so sweet. kita tak pernah rasa lagi yang ada oreo kat dalamnya, nak seketul dua nak rasa...

Mamasya berkata...

Salam Rahel.kreatif Rahel buat filing oreo utk inti kastad...pasti yummy..hias pula dgn buat...buat terliur juga
tqvm Rahel wish bday utk Syakirah.

Tina Othman berkata...

salam rahel

alahai sedapnya, cantik betul sayang nak makan hehe

rahel berkata...

Terima kasih kepada semua yang setia melawat dan meninggalkan komen manis di dapur Rahel..sayang awak semua...

quinnie berkata...

ayu sunggu rupanya rahel....:)