Sabtu, 5 Mei 2012

Nasi Dagang

Selamat petang dan selamat berhujung minggu...dan jangan lupa masak yang sedap-sedap tau..

Nasi Dagang
Sumber:Buku Resepi Hidangan Nasi

Bahan:
800g beras siam}
200g beras pulut},dicampurkan & rendam selama 4 jam.Toskan.

10 ulas bawang merah}
2 sm halia},dihiris
1 sudu makan halba
1.5 liter santan-dari 2 biji kelapa
Garam & gula pasir secukup rasa

Cara:
1.Campurkan garam dan gula pasir ke dalam santan.Satukan halba dg bawang merah &
   halia.
2.Kukus beras selama 15 minit.Bilas beras ini dg air biasa & kukus lagi hingga cukup
   masak.
3.Kemudian angkat & tuangkan nasi ini ke dalam mangkuk besar.Gaul dg santan dan
   campuran halba hingga rata.
4.Nasi ini hendaklah digaul rata dengan santan tadi hingga berkilat.Kukus lagi selama
  15 minit supaya tidak mudah basi.
   Sedia dihidangkan dengan kuahnya (Gulai Ikan Tongkol).


Gulai Ikan Tongkol
Sumber:Buku Resepi Hidangan Nasi

Bahan:
500g ikan tongkol-dipotong,dibersihkan & rebus hingga masak
650-700 ml santan-dari 1 biji kelapa
60 ml minyak masak
2 sudu makan ketumbar}
1 sudu teh jintan putih},disangai & ditumbuk halus
1 batang serai-diketuk
1 keping asam gelugur
1 sudu makan kerisik
2 biji cili hijau-dibelah dua
2 biji cili merah-dibelah dua
Sedikit gula pasir
Garam secukup rasa

Bahan-bahan (A) dikisar:
7-8 tangkai cili kering-direndam
5 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 sm lengkuas
2 sm halia-->yg ni Rahel tambah sendiri
1 biji buah keras

Cara membuat:
1.Panaskan minyak dalam periuk.Tumiskan bahan (A),rempah yang ditumbuk dan sedikit
   garam hingga keluar minyak.
2.Masukkan santan,serai,asam gelugur,gula pasir dan kerisik.Kacau hingga mendidih.
3.Biar selama 2 minit,kemudian perlahankan api.Masukkan ikan tongkol.Kacau selalu
   hingga mendidih sekali lagi.
4.Tambah garam dan bubuh cili merah dan cili hijau.Kacau lagi selama 2 minit.
   Tutupkan api.

Selamat menikmati Nai Dagang dan Gulai Ikan Tongkol.

18 ulasan:

Nuwairani Ismail berkata...

wah! dia siap dengan nasi dagang la pulak! adoi....nani sendiri pun tak pernah buat. selalu buat sama2 dengan mak je.dah lama nani tak makan ni. kalau raya memang kebanyakan rumah hidang nasi dagang di kelantan.

dapurCikWan berkata...

wah,..cikWan org ganu pun belum pernah buat nasi dagang sendiri. malu2.. i'm proud of u..next time wajib buat ni =)

Amie berkata...

Tahniah Rahel! Lu memang penterjemah buku resepi yang baik... semua ilmu masak-memasak diaplikasi dengan berkesan... gue tumpang makan ye Rahel!

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel,sedapnye akak tngok nasi dagang ni macam nak buat je tapi banyak songeh jugak kan..kena dtg Mr R dulu lah ni

FnF Simple Life berkata...

uwaaa...nasi dagang terengganu dah jauh merantau... okeh...mmg mengancam seh...

Rohah berkata...

Fuhhh,ngidam2..camne ni Rahel..nak buat sendiri ntah bila, tumpang sekaki ye..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Rahel buat Kak Ros teringat kampung dan nasi dagang yang mak kak ros masak.

Qasey Honey berkata...

Rahel...ade lg x nasi dagang tu...nmpk sedap sgt tu dgn kuah kari ikan tongkol tu yg pekat likat tu...terliur n kecur QH tgk...

pstttt Rahel...QH baru perasan ade kalendar yg Rahel nk bg pd kawan2 yer...cantik..dh amik pon...jap lg update kt blog yer...

Yana Shaiful berkata...

Waaah Rahel..siap bt nasi dagang pulok..yana xpnh bt sndiri lg.. nk mkn slalu beli jer..husben xmkn sgt.. terliur la pulak tgk gulai ikan tongkol tu..ada lg x hehee ^__^

ummiakid-lily berkata...

Sedap ni nasi dagang...terus rasa lapor. Dah lama x buat...selalu beli jer sebab kat sini mmg mudah sgt jumpa...maklum le pantai timur...mmg makanan tradisi disini....

Liza berkata...

salam rahel....cedapnyaaaa, dah lama akk xmkn nasi dagang...perggghhh meleleh air liur ni....hihihihiii

zila 4ever berkata...

hai rahel
nak ikan tongkol tue dulu..aaiiisshhh sedapnya..seminggu sekali mesti kita beli nasi nie..wajib...he hehe buat x pernah lg..nk cuba nnt:)

nOOrsha berkata...

salam kak...sedapnye nampak nasi dagang..rajin btul buat :) terliur!!

myda_ahmad berkata...

teringin nk wt,tp,entah bila....

Tina Othman berkata...

salam rahel

wah menggoda jiwa nasi dagang tu, ingat lg time ngandung anak no 2, sanggup pergi terengganu nak carik nasi dagang

tapi kat sana, dorang makan dgn ikan sardin, pun sedap jgk

ogyep yummy mellow berkata...

sedappp... kadang2 nasi dagang jadi menu hari raya... kat sini, kalau nak makan nasi dagang, kat ss19 sedap..

Nazrah berkata...

Sukanya ikan tongkol tu..

a'in fajar berkata...

wahhh nasi dagang..jauhnya nasi trgn smpi ke sabah..sedapnya..mmg asli mcm kat trgn nie..