Isnin, 16 April 2012

Sate Ayam Kuah Lemak

Salam manis kepada semua yang sudi melawat dapur Rahel.Semoga semuanya dalam keadaan yang sihat dan ceria selalu.Hmm..korang semua dah siap makan kan..hehe..terlewat lagi gue hantar laporan..tadi dah sarapan yang berat-berat so ingatkan tak nak makan tengah hari,tapi bila belek-belek majalah Sedap ternampak pulak Sate Ayam Kuah Lemak..menarik sangat bunyinya kan..pastu tenung pic lama2.. lagi la bertambah perasaan yang lapar..


Kali ni Rahel hidang sate ayam dengan nasi puteh jer,tak sempat nak masak nasi impit,tapi memang sedap la sate ayam kali ni..cicah ngan kuah kacang lemak pun dah cukup menyelerakan..tambahan pulak dengan penggunaan isi peha ayam..lembut sangat satenya..cara penyediannya pun tak la cerewet..suka sangat..


Ok la,kepada yang gemar makan satay ayam tu,bolehlah mencuba resepi ni yer..bahan-bahannya sangat mudah didapati dan cara penyediannya pun sonang banget...

Sate Ayam Kuah Lemak
Sumber:Majalah Sedap

Bahan:
300g peha ayam,ambil isinya,buang kulitnya dan potong-potong
3 sudu makan kicap manis
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
1 sudu teh air perahan limau nipis
2 sudu makan minyak masak

Bahan Kuah Santan:
200g kacang tanah,goreng & kisar halus
575ml santan
3 helai daun limau,buang tulangnya
2 sudu makan kicap manis
1/2 sudu makan sos tiram
1/2 sudu teh garam
1 sudu makan minyak untuk menumis

Bahan Kisar:
3 biji cili kering
2 ulas bawang putih

Cara:
1.Lumur ayam dengan kicap manis,garam,serbuk lada sulah,air perahan limau nipis dan
   minyak masak.Perapkan selama 30 minit.
2.Cucuk ayam dengan lidi pencucuk sate.
3.Bakar sambil disapu baki rempah sehingga masak.
4.Kuah Santan;tumis bahan kisar dan daun limau sehingga terbit aroma.Masukkan kacang
   tanah dan kacau rata.Masukkan santan,kicap manis,sos tiram dan garam.Masak sehingga
   mendidih.
5.Hidangkan sate bersama kuah santan.


Selamat menikmati Sate Ayam Kuah Lemak. 

27 ulasan:

a'in fajar berkata...

hai rehal..sedapnya nmpk satey kat dapur rehal nie..yg menariknya tang kuahnya tu mmg berbeza..dan semestinya sedap kan..nk try la nnt..

Mas berkata...

rajinnya rahel buat sate..
nampak pun mengeliurkannn....

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

nampak sedaplah rahel.. rajinnya buat sate.. kalau akak beli je senang.. hehe..

bila sebut kuah lemak akak mcm teringat pula pernah makan sate padang.. kuahnya pekat2.. sangat berlainan dgn kuah kacang.. tp kuah lemak yg ini masih gunakan kacang yer.. nampak sedap juga..

INA berkata...

Rajinnya Rahel cucuk sate...kalau saya makan tiga btg x cukup tu..he3

ogyep yummy mellow berkata...

WOW... respi menarik ni... cantik berkita je ayam tu..

tun_telani berkata...

wahh.. tun biasanya time raya baru laa nk mencucuk sate. teringin nk makan.. tp perlu buat sendiri la kan. huhu.. kalau beli mahal bangat skrg ni.

Ucu Faridah berkata...

3 batang jer ...cukup ke yang..lain kali buatlah 80 btg..senang ucu nk tapau okeyyy...hihihi

MeknaBlog berkata...

Sedapnya...rajinya Rahel...

Wattie berkata...

Assalamualaikum Rahel,
Waaaaa.....hidangan favourite gue ada di sini.....mai la ajak akak makan sekali hehehe......

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Rahel...
bila tgk sate nie teringat pernah mkn sate kat Indon.. sate mereka tak spicy mkn bersama kuah kacang yg lemak2 manis bersama kicap pekat!!

Best nyer :P

Rohah berkata...

Salam Rahel,
rajin benar pn Rahel nie..ehhee..akak punya satey tak perap2 lagi..ekehkeh..nak minta Rahel punye ajelah..

ummiaisyah berkata...

sy ponkena blajo buat sate sendiri..kalo asik bli aje terukla...secucuk 60 sen dah...hehehe

Ilhamkreatif berkata...

Satey...satey..sapa mau satey,mintak 2 boleh????rajin sungguh Rahel...

zila 4ever berkata...

hai rahel
wahhh sangat rajin..eemmm mcm nak amik jew satu..nk rasa..:)

Amie berkata...

Rahel.... mana berbaloi hidangkan 3 cucuk sate aje ni... Kak Amie datang dari jauh dengan perut lapar!
Memang bahagian peha ayam sangat sedap kan Rahel.

Nuwairani Ismail berkata...

dah lama tak makan sate! teringin betol! nani suke makan sate ayam yg isinya lembik2 mcm tu..

Melly Octaviana berkata...

Malam Rahel..aduh malam malam lapar nih, aq comot sate nya yg enak ini yah, tapi ngga cukup ,koq cuma 3 tusuk..hehe

Balqis Nazid berkata...

selamat malam...
balQis datang nak sebatang boleh...

Yana Shaiful berkata...

Malam br singgah sini..ada lg x satenyaa hihii..resepi kuahnya lain skit..nnt nk cuba lah :-)

Nieza berkata...

sedapnya tgk satay ni rahel..lama tak mkn satay terliur jer rasa ni:)

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam Rahel... aduhaii... mulut dah ternganga-nganga dah ni... dapat sekunyah jadilah hahaa...

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

alahai..3 cucuk mana cukup yang. kalau k.ct 10 cucuk baru kenyang makan..hehehe

rajinnya Rahel buat2 satey ni, k.ct suka makan, tapi nak buat tak rajin :)

izahdaut berkata...

kuah santan wahhh makin lemak la kan. seda nyer.. nak 2,3 gigit rahel. hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam rahel...
yuk tengok kuih pau yg akak buat akibat ketiadaan tepong pulut hitam tu.. hehe... maaf ye akak dah jenamakan semula nama resepinya yer..

Asyifa Mustaffa berkata...

amboi..! pekatnya kuah dia....cam sdap je nie....:)

cik awi berkata...

pingin rase nak santap tu sate..

Qasey Honey berkata...

tliur tgk sate ayam ni...lagi2 tgk kuah lemak tu...lain dr yg lain...mabeles...