Isnin, 30 April 2012

Mufin Keledek Ungu

Selamat petang dan selamat bersiaran kembali.Apa khabar semuanya? Sihat k?


Petang ni daku sempat jua membuat Mufin Keledek Ungu..tapi taklah ungu mufin ni..saja gue tak letak pewarna ungu..nak tengok rupa dia,so kalau nak warna mufin yang terang korang tambah sendiri la dengan pewarna ungu yer..


Haa...nampak tak yang di atas ni? Kalender bulan April time buat Mufin Keledek Ungu..hehehe..macam takde kerja lain sudah..so buatlah sesuatu yang sedap mata memandang..


Mufin Keledek Ungu
Sumber:Rahel

Bahan:
100g keledek ungu-dikukus dan lenyek kasar
150g tepung berserbuk penaik
10g susu tepung
120g gula kastor
2 biji telur B
60ml minyak masak
1/2 sudu teh esen vanila

Cara:
1.Pukul telur dan gula hingga sebati.
2.Tambahkan minyak dan esen vanila,gaul rata.
3.Masukkan susu tepung,tepung berserbuk penaik dan keledek.Kaup balikkan hingga rata,
   jangan terlebih kacau.
4.Sudukan ke dalam cawan kertas hingga 3/4 penuh.
5.Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama 25-30 minit pada suhu 170'C.


Di atas adalah gambar Keledek Ungu yang belum diproses menjadi mufin..sedap keledek ni direbus kemudian dimakan begitu saja sambil minum teh o panas/kopi o panas..perghhh...mengenyangkan..hehe..


Sesiapa yang datang intai-intai Mufin Keledek tu memang tak rugi sebab Rahel dah sediakan ole-ole..satu orang ambik satu kalender okey..bawak balek Kalender bulan May ni,jika suka..kalau tak suka tak apa..letak jer kat sini..

Selamat menikmati Mufin Keledek Ungu.

17 ulasan:

ogyep yummy mellow berkata...

jeng..jeng..jeng... no 1 ni... mesti ada lagi kan... mintak 1... lain dari yang lain ni... cantik aje kejadiannya..

atie @ ejay berkata...

boleh cuba nih.. nampak sedap je:)

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel,dimana nak cari ubi ni cantiklah purple kaler gitu mesti sedap kan.

izahdaut berkata...

Comelll.. Pernh jugak buat muffin keledek tapi ke ciktong jawapnya. Kikiki tak brapa menjadi. Tapi nampak muffin rahel ni gebuu je

tun_telani berkata...

tun pernah buat mapin labu je sekali.. tu pun versi kukus, dh mcm apam jadinyer.. keledek ungu blm try masak lg, biasa rebus je.. dh lama x makan keledek nih.

Liza berkata...

mmg gebu n menarik mapin ni...sedap jer kan sbb rasa manis keledek tu...

Rohah berkata...

Salam Rahel,
manis si manis keledek, makin dipandang semakin manis muffinnya..pasti lemak2 manis kan..

Ilhamkreatif berkata...

Hai Rahel...rajin sungguh mengolah muffin,dah jadi muffin keledek la pulak,mesti sedap kan...kan...

Wani berkata...

yeay ada keledek ungu lama dah x makan keledek ungu neh .. kalo rebus makan panas2 masyukk betol kan .. tapi ni dah jadi muffin mesti manis2 keledek hihi .. montok elok muffin ... yaa nanti nak ambik bawa balik muffin 2 ketoi tu ya ;p.sikit sangat ole2 nya

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Slurppp.. sedut dulu air yang ada penyedut tu hehe.. muffin tu ada lagi ke tak?? kalau ada baru nak komen.. hehee... sedap!

zila 4ever berkata...

rahel..
hantar kt sini sikit..ada lg ngakk?..
he hehee cantik sangat2 la..syg nk makan..

ijayuji berkata...

Salam kak rahel, suke dgn keledek ungu nii tp kat sini pyh nak jumpa atau mmg takde, yg byk keledek jepun :D

Nazrah berkata...

Salam... ok gak kan mufin keledek

Rahel berkata...

Bicara Kak Noor,
kalau kat Sabah memang berlambak keledek keledek ni..macam2 kaler ada...fresh2 lagi tu...kita selalu beli kat pasar sayur...

Rahel berkata...

Wsalam Ijayuji..
keledek jepun memang slalu nampak kat pasar raya..tapi tak sesedap keledek ungu kat sabah..hehe..

Rahel berkata...

Izah,
ni pun saja try buat...nak tengok hasilnya..syukurlah menjadik gak..hehe..

Zila...
tinggal resepi jer...kena buat sendiri la sayang..

Wsalam Nazrah,
memang ok..

Wani,
Rahel biasa suka rebus n makan begitu je keledek ungu ni..isi dia pun mersik..sedap..

Ilhamkreatif,
kalau datang rajin mcm2 nak diterai kan...

Wsalam Kak Rohah,
kalau tenung lama2 nanti tergoda tau..hehe..

Atie ejai..
silahkan dicuba...

Liza,
pada Rahel ianya memang sedap..

Kak Tun Telani,
kebiasaannya memang direbus baru mkn mcm tu je kan..sedapnya..

Amie berkata...

Rahel....
nak ratah ikan goreng tu... celup sambal kicap pon sodap... makan dengan sambal tomato lagi sodappp!
Dah gantung kalendar May di dapur Kak Amie... terima kasih Rahel sayanggg...