Ahad, 8 April 2012

Donat Badam

Selamat bersiaran dan selamat bertemu kembali di alam maya..semoga geng masak-masak semua sihat dan ceria selalu.Kali ni Rahel punya dapur agak sepi sikit,masih terasa penatnya kemas-kemas barang untuk balek ke Sabah..aduhaiii..perasaan malas-malas pun ada gak ni..tapi kerana takut blog ditumbuhi lalang maka kuatkan sikit semangat untuk mendonat lagi..ini jer yang termampu gue buat untuk santapan petang...



Oh ya,resepinya gue cedok dari buku resepi Donut.Dalam resepi tak cakap Donat Badam,tapi gue jer yang kasi itu nama..biar glamour sikit..hehehe..apa2 pun memang sedap donat badam ni,lembut dan gebu,puas hati dengan hasilnya.Kawan-kawan pun boleh try gak..skejap gue kasi itu resepi aaa...

Donat Badam
Sumber:Buku Resepi

Bahan:
A).400g tepung roti
     100g tepung kek
     10g yis segera

B).80g gula kastor
     10g garam
     20g tepung susu

C).50g telur
     250g air sejuk

D).100g mentega

Hiasan:
coklat masakan putih,dipotong kecil
badam keping secukupnya,disangai atau dibakar sekejap dalam ketuhar

Cara:
1.Campurkan A,masukkan B dan C.Pukul pada kelajuan sederhana selama 5 minit.Tambah-
   kan D dan teruskan memukul selama 10-15 minit sehingga doh menjadi licin dan anjal.

2.Biarkan doh di atas permukaan yg telah ditaburkan tepung,& tutup dengan kertas plastik.
   Biarkan doh mengembang selama 30-40 minit sehingga menjadi dua kali ganda daripada
   saiz asal.

3.Canaikan doh pada ketebalan 1-1.5cm.Rehatkan selama 10 minit.Terap doh dengan meng-
   gunakan penerap donat dan letakkan dalam dulang yg telah ditaburkan tepung.Ketepikan
   selama 30 minit untuk doh mengembang dengan secukupnya.

4.Panaskan minyak secukupnya.Goreng donat dengan api sedang hingga keperangan.Angkat.
5.Cairkan coklat dengan cara double boil pada suhu rendah,celup bahagian atas donat ke
   dalam coklat cair dan hiaskan dengan kepingan badam.


Enjoiii...

11 ulasan:

Melly Octaviana berkata...

Malam rahel.. kangen dah lama ngga ke dapur nya Rahel.. khan bagus kalo malam malam bisa makan donut yg enak ini..;)

Rohah berkata...

Salam Rahel, special sikit nampaknye kat bahan2 nk buat donat niee.Akak terjumpa 'tepung kek'..mesti lembut donatnya..

Ilhamkreatif berkata...

Wow...donat...sedapnya dengan dihiasi kepingan badam,amat meruntun jiwa.minta nak copy resepi ye rehil.Nak try gak la..

Acik Erna berkata...

salam rahel..tengok tajuk..acik bayangkan guna tepung badam ke ..rupanya leyak badam diatas ye

Mas berkata...

selalu cari donut gini kat big apple..
memang sedappp....

Amie berkata...

Selamat petang Rahel...
hadoii... dia bubuh kacang badam pulak dah! ranguplah bunyinya bila makan donut tu...mewah betul resepi donut dia kali ini yea, kaya raya dengan taburan badam...he he heh

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

Mahu balik Sabah bah...lama? jangan lama2 ya nanti k.ct rindu sama Rahel. kalau dekat pasti ingin ikut sama merasa makan angin dinegeri orang jugak..hehehe

Donat juga fav k.ct sekeluarga, rasanya macam mahu mendonat juga lah..hehehe

zila 4ever berkata...

rahel
mis u la..rindu resepi2 kamu..cepat2 balik sabah pastu..masak lagi yg best2..donut tue mantappp:)

Nieza berkata...

sedapnya tgk donut Rahel ni...lama saya tak mendonut terliur jer tgk ni..happy holiday yer rahel.:)

quinnie berkata...

rahel..bila letak byk badam memang sedap betul rupa donut ni rahel...:) kita pun tengah teringin nak makan donut ni..tapi tak tau nak makan versi yg mana..hehehhe

izahdaut berkata...

tahniah Rahel dan RHA yang dah setahun. sorry lambat wish ye... wahh donut.. suke nyer. mmmg nampak lembut tu.. masuk list. tq tq.. ada buku donut ek.. tak pernah jumpa la. geram je nak mencari nyer ;-)