Selasa, 24 April 2012

Briyani Ayam

Selamat pagi dan salam manis kepada semua.Apa khabar semuanya? sihat k?
Pagi ni awal-awal lagi kita tayang buku resepi Rasa Malaysia dan Briyani Ayam..bukan masak ni pagi tau..tapi semalam lagi dah siap masak dan dah abis pun kami makan..hehe.Sebenarnya pagi ni pun tak de buat buat kuih-muih..layan milo panas je dengan biskut marie..tu yang awal-awal bertenggek depan lappy..

Buat teman-teman gue yang nak tau rupa buku resepi Rasa Malaysia ni ada gue sertakan gambar muka depan buku resepi tu..boleh nampak dengan jelas kan..hehe..yang ni My Darling yang beli dekat Subang Jaya di kedai buku MPH pada tahun 2007,harga buku ni RM76.80 dalam buku resepi ni banyak sangat resepi asli dari berbagai negeri di Malaysia dan kepada yang berminat untuk mencuba bermacam-macam resepi lauk-pauk,kuih-muih dan kek memang berbaloi beli buku resepi ni..boleh merasa makanan asli yang menggunakan bahan-bahan segar.

Semalam Rahel memilih untuk masak briyani ayam sebab ianya dimasak dengan nasi skali,senang kerja dan ini kali ke dua Rahel masak briyani ayam menggunakan resepi yang sama.Hasilnya memang enak sekali,macam makan kat resetoran India pulak..hehe..tapi betul ni..tak tipu tau..briyani ayamnya sebijik macam yang slalu Rahel makan kat restoran India..nasinya lembut dan moist...wangi pulak tu..itulah kebaikan menggunakan bahan-bahan segar dalam masakan kan..


Briyani Ayam
Sumber:Buku Resepi Rasa Malaysia

Bahan-bahan:
3 sudu besar minyak sapi
2 batang,9 cm setiap satu Kulit Kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 biji bawang besar,dikupas dan dihiris
1 ekor,kira-kira 1.5kg Ayam,dipotong enam
1 sudu sedang serbuk kunyit
1/2 cawan yogurt
4 biji tomato,dibelah empat
4 tangkai cili hijau,dibiarkan sebji-sebiji
1 sudu besar garam
3 tangkai daun kari
875ml santan,diperah daripada 1/2 biji kelapa parut dg air secukupnya
1 sudu besar badam yang dikisar
1 sudu besar gajus yang dikisar
480g beras basmati,dibasuh dan dituskan
3 helai daun pandan,disimpul

Bahan-bahan dikisar:
1.25cm halia,dikupas
3 ulas bawang putih,dikupas
8 ulas bawang merah,dikupas
1 sudu teh serbuk cili
1 sudu teh lada hitam biji

Cara:
1.Panaskan kuali dengan minyak sapi & goreng rempah ratus selama 1 minit dan bawang
   besar sehingga perang.
2.Masukkan pula ayam dan goreng betul-betul,kemudian bubuh kunyit serbuk dan bahan-
   bahan yang dikisar.
3.Tambah yogut,tomato,cili hijau,garam dan daun kari & renihkan selama beberapa minit.
4.Tuang separuh daripada santan dan masukkan badam & gajus.Kacau.Didihkan & tuang-
   kan baki santan.
5.Masukkan beras yang dituskan,ayam & baki santan ke dalam periuk atau periuk elektrik
   untuk memasaknya.Apabila setengah masak,bubuh daun pandan dan kacau rata.
6.Hidangkan panas dengan sekeping ayam.


Selamat menikmati Briyani Ayam.

33 ulasan:

faiz fakhirin berkata...

fuhhh, lunch kena g mkn nasi beriani ni..gara2 tengok posting bro..hahaha

Mas berkata...

sedappnya beriani....
meh sepinggan....

Qasey Honey berkata...

alahai Rahel nape la awak ni cukup rajin yer...masak bagai2...semua sedap2 pulak tu...terkecur sana sini dh QH...hihi...meh sini la duduk ngn QH...dapat jugak la QH merasa masakan tu...haha

ijayuji berkata...

salam kak rahel! kita nak cuba resepi ni lah kak, nmpk sedap sgt2! tak pernah buat lagi ni nasi briyani, tgk nasi briyani akak ni mcm dah sampai seru nak kena buat sendirik tp tunggu weken free sikit, minggu ni bz :D

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Rahel... berdesup ke sini ingat nak mintak sikit. . peh... semalam punya rupanya... baik punyer ayat ekk.. dah habis hahhaaa.... @____@

Gee® berkata...

Rahel, k.gee dtg ni nak makan nasi briyani... sedapnyaaaa

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

Yah seronok jika ada yang emmbelikan buku resipi kan, k.ct beli sendiri ajehihi

K.ct suka makan juga nasi beryani, lama juga tak masak. Nanti boleh juga dicuba jika ada keinginan nak makan ya Rahel :)

Rohah berkata...

Rahel,
sepinggan ni nak ambik ye..terliur dah nie..

Tina Othman berkata...

salam rahel, dari semalam nak dtg tak lepas2, line tenat hehe

sedapnya beriani ayam ni, sebab sekali dgn nasi kan, senang keja, oh ya saya dah buat dah nasi nenas tu, tapi tak entri kan lg, sedap

nak copy resepi yg ni pulak, nanti boleh buat, tak sabar nak tunggu pesta buku minggu dpn, nak memborong buku masak =)

Nuwairani Ismail berkata...

rasanya gambar kak rahel lagi cantik dari gmbr dlm buku tu je..heheh...nani baru beli rempah beriani adabi. tak tahulah bila nak masak beriani ni.

FnF Simple Life berkata...

saya pun suka nasi baryani yg ada yogurt... sedap ;)

CitarasaKu berkata...

Salam Rahel...lihat nasi pun dah tergoda. Tapi kena tunggu list dulu sebab kita baru je makan nasi tomato .

tun_telani berkata...

salam rahel.. wahh!! mmg terliur tun tengok nasi briyani rahel nih.. dh lama x makan briyani, rempah ada lagi nih.. nnti my laling balik blh buat ^^

Liza berkata...

sedapnya nasi beriani tu rahel, tp udah abis yer....huhuhuhuh
nnt liza pun nk try resepi ni la, nmpak sedapppp...thnx yer rahel, lap uu....hihihihihi

Ucu Faridah berkata...

kalau ucu makan mau kenyang sampai ke petang ni...nasibbaik dah habis. kalau tidak mahu minta tambah lagi....

Amie berkata...

Wah! Berderet-deret resepi pelbagi nasi ko Rahel.... nampak berbaloi betul Rahel gunakan buku resepi tu, walaupun harganya agak mahal tapi kalau puas hati mencubanya, tak rugi beli ye Rahel.

zila 4ever berkata...

mamak baryaanniii satuuu..he hheee..zila pun pernah buat jgk baryani mcmnie..dh 2 kali..sambutan amat meggalakkan..semua org suka..resepi agak sama..cuma lain ckit2 jew.nnt nk try resepi nie plk...:)

khairiah khaizu berkata...

lapar la rahel....sedapnya,tgh posa nie.....dugaan sungguh....

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rahel,rajin nye masak nasi briani ni sedap lah nampak tu,ada lagi tak??

Chik Mimi berkata...

cantiknya nasi Rahel ,musti sedapkan

Ilhamkreatif berkata...

Salam Rahel....sedapnye..nasi briani Rahel..iza selalu makan kat kedai mamak je.X spai seru lagi nak masak sendiri...he...he..

Ummi berkata...

Rahel...waduuuhhh, buat akak lapar nih...tghri td balik rumah x makan, kenyang lgk..ni dah petang lg terasa lapar tgk nasi berian Rahel...huhu

izahdaut berkata...

rahel, rasa nak jadi tetamu rumah rahel buat seminggu. mesti sedap dapat makan nasi yang unik2 dan nampak sedap belaka ni. hehe

Cendana Kasih berkata...

Rahel... minggu ni banyak hidangan nasi...semuanya best2 belaka..tak tau mana satu nak buat dulu...

ady berkata...

as-salam Rahel..
amboi..ada briyani ayam kat sini..npk
menyelerakan nasi itu Rahel..mari tukar dgn nasi pilau pakistan ady...

Nieza berkata...

wahh ni my fav nasi ni rahel...saya suka mkn nasi briyani.sedapnya tgk:)

quinnie berkata...

rahel saya pun suka masak nasi macam ni..sekali harung je..kekekek

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Rahel...lama betul saya tak masak2 nasi berperisa ni...bilalah ada peluang yaaaaa

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

aduhh... tayang nasi sedap lagi! nasi hue tempohari pun kakak belum sempat cuba... skrg keluar pula nasi briyani ayam....

mahalnya harga buku tu yer... fikir 10 kali kalau nak beli.. hehehe.. (bukan kedekut.. tp kurang mampu..) akak kidnap dari dapur Rahel aje yer resepi2nya... halal ye.. terima kasih juga sbb berkongsi dengan kawan2 semua..

Mamasya berkata...

Nampak sedap nasi beriani Rahel hidangkan ini.tengok bahan2 nasinya....ada kelainan sbb letak santan....tentu lemak2 sikitkan nasinya...

nOOrsha berkata...

Salam ais..kecur tgk beriani ni..bolu kukus tu pun sama...adehh br kurus seinci...bertambah inci lg la lemak ni bl sggh sini.. ;-)

Wani berkata...

ada lagi ke nasi beryani tu .. lapor perut la malam2 tengok nasi ni hihi... wah tebal gak buku tu ya ...tapi berbaloi2 .. nanti tayang resepi nasi banyak2 ya

Wattie berkata...

Salam Rahel,
Waahhhhh, ada nasi beriani la kat sini, mmg elok sangat la tu, sbb akak belum lunch lagi, mai la ajak akak makan sekali, akak peminat tegar nasi beriani tau.....