Selasa, 6 Mac 2012

Satay Lilit Bali

Selamat bersiaran dan salam manis kepada semua,semoga sentiasa sihat dan ceria.Jom kita masak satay lilit Bali...



Satay Lilit Bali
Resepi:Rahel

Bahan:
120g fillet ikan dori,dicincang hingga halus
80g isi udang segar,dicincang hingga halus
50g kelapa parut putih
garam secukup rasa
2 tangkai cili merah,dicincang
2 lembar daun limau purut,dicincang

Bahan dihaluskan:
3 ulas bawang merah kecil}
2 ulas bawang putih},
1 batang serai,ambik putihnya saja},ditumbuk halus

10 batang serai,potong panjang 5-6inci

Cara:
1.Satukan 6 bahan pertama,gaul rata.Kemudian masukkan bahan yang dihaluskan.
   Gaul sebati.
2.Ambil satu sudu makan penuh adunan ikan lalu tempelkan pada batang serai.Kepal
   sehingga menempel pada batang serai.
3.Bakar satay dengan menggunakan kuali anti lekat yang disapu dengan minyak/marjerin.
   Hidang satay lilit bersama sambal.

   Bahan Sambal:(disatukan)
   1/4 sudu kecil belacan,dibakar-tumbuk halus
   5 ulas bawang merah kecil,dihiris halus
   5 tangkai cili api,ditumbuk halus
   1 buah tomato,buang biji-potong dadu kecil
   2 buah limau kasturi,ambil jusnya
   1 sudu kecil gula melaka
   garam secukup rasa

Pesan:Jika tiada fillet ikan dori sebaiknya gunakan isi ikan tenggiri


Selamat menikmati Satay Lilit Bali

28 ulasan:

izahdaut berkata...

pasti wangi bangat bila dililit pada serai kan. meman membangkitkan selera... posing pun menarik betul la rahel

anymz berkata...

nak tempah utk meja pengantin?..boleh kan rahel?..menarik sgt tu..hehe

Qasey Honey berkata...

nmpk sedap la satay ikan ni...
mesti sedapkan...sbb dililit dgn serai...harum baunya...

dlu masa g bali ade gak makan satay ikn ni...
tp rasanya nmpk ni lg sedap...

Gee® berkata...

Ayo..!! manyak cantek woooo... gerenti sedap nih...

ady berkata...

as-salam Rahel
sedapnye!!!..terliur gk tgk nie..

Ummi berkata...

Assalam Rahel...waaaah seksi betul satay lilit tu...nampak isinya cukup sedap...akak x pernah cuba ni...bagus eh kalau dpt Rahel bg akak 3 batang satay tu... ^__^

Tina Othman berkata...

oh sangat menarik, tapi diri sendiri tah reti ke tak nak belit tu hehe

mesti sedapkan, saya suka ikan dory

ummiaisyah berkata...

x penah mkn ni rahel...masa bakar ku..mesti wangi satu dapo...best..best..

Cho Zila berkata...

menarik sesangat presentationnyer.. kalau rasanyer tentulah sedap ikan dorikan...

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Wow lovely presentation and am craving for a bite now ;)

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

pasti enak dgn bau & rasa dari serai tuh kan Rahel. Nice presentation...

Melly Octaviana berkata...

wah..ini mah fav gue banget.. enak sekali tapi ngga pernah buat sendiri.. hehe

Rohah berkata...

Mau 20 batang satay...Special tu Rahel batang sataynya..mesti harumkan baunya..

rahel berkata...

Iye Kak Izah,emm memang wangi betul la time bakar satay ni...thanks kak.

rahel berkata...

Kak Anymz...boleh jer..nak berapa?..hehe..

rahel berkata...

Qasey Honey..
ow..dah sampai bali ek...slalunya guna isi ikan tenggiri buat satay ni,tp kali ni Rahel gantikan pulak dg fillet ikan dori bab tu je yg ada..tapi memang sedap la..

rahel berkata...

Gee...yang ni memang sedap..kalau buat mesti buat lebih takut tak cukup nanti..hik hik hik..

rahel berkata...

Wsala Ady...ehehe..dah terliur ek..lap ngan tisu..

rahel berkata...

Wsalam Kak Ummi...hehehe...satay pun posing sexy gak...nak bagi 3 cucuk tapi takut tak cukup lak..

rahel berkata...

Tina Othman...kalau buat satay lilit lagi mudah banding buat sate ayam/daging..

rahel berkata...

Ummiaisyah..sudah tentu wangi satu dapo..bertambah-tambah lapar la time tu..

rahel berkata...

Cho Zila,tima kasih..biasa2 je ni...tapi sataynya mesti la yang paling sodap..hehe..

rahel berkata...

Love2cook..thanks..kat dapur awak pun cantek2 hidangannya..suke tengok..

rahel berkata...

Mama Hawa..yup memang sedap,lemak dan wangi jer..thanks.

rahel berkata...

Melly..
harus coba yah..enak ni..

rahel berkata...

Kak Rohah,
wah..20 batang? banyak tu...hehe..tapi sesuailah klu ramai2 mkn kan..

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

Alahhh.... terlewat datang tak sempat nak terjahlah ada satay lilit seronoknya. cantik banget ni. sesuai kalau dihidang pada tetamu istimewa kan Rahel :)

rahel berkata...

Wsalam Kak Ct...
biar lambat asal selamat..hehehe..
memang sesuai banget dihidang time lapar..