Ahad, 4 Mac 2012

Roti Tapai Ubi

Salam manis dan selamat berhari minggu..apa khabar kawan-kawan semua? diharap sentiasa sihat dan ceria bersama orang yang tersayang.Hari ni Rahel tak kemana,duduk rumah jer,pastu macam biasa la..duduk ngadap laptop cari2 resepi sambil jalan-jalan kat dapur kawan-kawan semua..ada yang sepi je dapur dia..




Ok la hari ni Rahel nak share lagi satu resepi roti yang menggunakan tapai ubi,pasti ramai yang gemar makan tapai ubi kan?..Resepi ni sebenarnya Rahel ambik dari dapur manis-manis (Ayin),kebetulan ada stok tapai ubi jadinya Rahel jalan-jalan la cari2 resepi roti yang menggunakan ubi,akhirnya ketemu pulak kat dapur Ayin dan berkenan sangat dengan resepi tu sebab tak guna banyak bahan dan memang sesuailah dengan stok bahan-bahan yang ada kat umah.Pada Rahel..ianya memang sedap dan tak terasa lagi tapai ubinya..so korang pun boleh cuba gak..jom kita layan sekejap Roti Tapai Ubi...

Roti Tapai Ubi

Bahan:
300g tepung protein tinggi
50g gula
1 1/2 sudu teh yis
120g tapai ubi,haluskan
50ml susu segar
1 sudu makan susu tepung
1 biji telur saiz M
40g mentega tawar
1 sudu teh garam

Cara:
1.Campur semua bahan,kecuali garam dan mentega,uli hingga setengah kalis.
2.Masukkan garam dan mentega,uli lagi hingga kalis elastik.Diamkan 1 jam.
3.Bagi adunan (berat sesuai selera),diamkan 10 minit.
4.Bentuk sesuai selera,diamkan hingga mengembang 2 kali.
5.Panggang dengan suhu 180'C hingga masak (Rahel panggang 20 minit pd suhu 170'C)
6.Panas-panas oles dengan mentega.


Enjoiii...

20 ulasan:

mala berkata...

rahel, minggu tapai ya .. :-)

Sally Rashid berkata...

harus dicuba..kalau tak jadi roti...kita buat apam..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Cantik berseri buns tu! Dah teatime now...joining you ;)

MANISMANIS berkata...

yummy....

Acik Erna berkata...

assalam rahel..acik suka sangat makan tapai ubi..tak tau pulak boleh buat macam2 dengan tapai ubi ni

Gee® berkata...

cute nya roti tapai tu... berseri2 betol dan sgt menggoda...

Melly Octaviana berkata...

Malam Rahel.. wah gebu nya roti, bagi 10 yah buat makan pagi esok.. hehe

♥MAMASYAZA♥ berkata...

wahhh mesti sedap ni

rahel berkata...

Mala,hehe..biasa...peminat tapai ubi..

rahel berkata...

Betul tu Sally...klu tak jd roti...jadi apam pun sedap sangat.

rahel berkata...

terima kasih love2cook...hehe..jom minum petang sama2.

rahel berkata...

Manis2/Ayin..mekasih uda mampir dan sklai lg gue mo bilang mekasih buat resep roti ubinya..enak banget.

rahel berkata...

Wsalam Acik Erna...klu mcm tu..jom la join Rahel buat roti tapai ubi..sedap tau..

rahel berkata...

Tima kasih Gee@,klu kita mkn pun muka berseri-seri gak..hehe..

rahel berkata...

Pagi Melly...hehe..udah abis ni..gimana yah?

rahel berkata...

Semestinya sedap Mamasyasa.

Wani berkata...

selamat petang rahel ..? sihat ? wah lama betol diri sendiri menyepi huhu.. singgah dapur rahel jap ..x pernah dengar orang buat roti guna tapai ubi ... roti tu nampak gebusss .. mesti sedap wat minum petang ...

Ummi berkata...

Aduuuhhh Rahel, musim tapai ya di sana....hehhe... Roti nampak cantik sekali, molaaattt, molaattt jer... Belum pernah lgk makan roti tapai, harus kena cuba ni eks...alaa, akak tengah malas2 skrg ni... :))

rahel berkata...

Wani...ke mana? lama tak nampak...hehe...skali -skala guna tapai ubi dalam adunan roti memang sedap..dah takde bau tapainya..

rahel berkata...

Kak Ummi..hehe..alah kali ni je musimnya..jap lg abis la..
Hee..jangan malas2...