Jumaat, 2 Mac 2012

Donat Tapai Ubi

Selamat petang kepada semua,semoga sihat dan ceria selalu.
Kali ni Rahel try pulak buat donat tapai ubi,kebetulan hari tu ada beli 2 cawan tapai ubi yang belum terusik..dan teringat pulak yang Rahel ada salin resepi tapai ubi hari tu,so cuba-cuba nasib la...hemm akhirnya menjadi juga donat yang sangat gebu,empuk dan semestinya sedap...time hujan-hujan kat sini memang siok betul la makan..pekena teh panas lagi...asyik banget rasanya...



Ok la,kepada kawan-kawan yang teringin merasa donat tapai ubi..Rahel sertakan resepinya skali kat sini..korang mesti cuba tau...sedap ni..


Donat Tapai Ubi
Sumber:Internet


Bahan:
200g tapai ubi,dihaluskan
250g tepung roti
200g tepung gandum
2 sudu makan susu tepung
1 sudu makan yis
50g mentega
50g gula kastor
180ml air
2 kuning telur

minyak untuk menggoreng

Cara:
1.Satukan tepung,susu,yis,mentega dan gula pasir,gaul rata.
2.Tuangkan air sedikit demi sedikit sambil diuli hingga lembut.
3.Tambahkan tapai ubi,kuing telur lalu uli doh hingga anjal.Biarkan 30 minit.
4.Bulatkan doh masing-masing 40g,kemudian letak di atas dulang yang ditabur
   sedikit tepung.Biarkan kembang 30 minit.
5.Lubangi tengahnya.Goreng hingga kekuningan.


Selamat menikmati Donat Tapai Ubi.

20 ulasan:

Chah berkata...

Uh uh..comeynye donut dia, penah makan yg dibuat kawan..mmg sedap...tq resepi...byknya koleksi donut ni.. nk buat ntah bila...tp cm terasa2 plak kesedapan donut ni...

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Wah first time akak tenguk donut pakai tapai...mesti sedapkan masam-masam manis

Ida,Japan berkata...

huihhh ...mesti sedap sekali donutnya rahel..mesti ada kelainan rasanya kan

Melly Octaviana berkata...

Morning Rahel.. wuihhh empuk banget keliatan nya donut nya. disini susah mau dapat tapai ubi..hiiks

rahel berkata...

Chah,memang sedap dnat tapai ubi ni...cuba la.

rahel berkata...

Iye Kak Paty's,memang sedap dan menarik resepi donat tapi ubi ni..lembut dan gebu je walaupun dibiarkan semalaman.

rahel berkata...

Betul tu Kak Ida,memang lain dari yg lain..sedap banget.

rahel berkata...

Pagi juga Melly..
enak ni,empuk dan gebu..

Asyifa Mustaffa berkata...

mintak 2 ketui....hehe...

Cheq Sue berkata...

ni baru 1st time dengar donat tapai ubi tau rahel... saya x suka sangat tapai ubi tu, tapi kalau di goreng suka pulak... tang donat ni mesti sedap kan rasanya

mala berkata...

rahel, genunya donut ni. ada rasa tapai tak?

Juwita Jamaludin berkata...

sedap dan gebu donut nya.. tambahan gambar pun cantik..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Beautiful doughnuts..well captured shots makes me hungry rightaway! ;)

rahel berkata...

Boleh je Asyifa...cukup k 2 ketul donat ni?

rahel berkata...

Kak Cheq Sue,kalau dah jadi donat bau tapai ubinya dah takde..sedap ada la..hehe..

rahel berkata...

Mala,
dah jadi donat memang takde pau tapai n rasa tapai..

rahel berkata...

Terima kasih Juwita sudi singgah n tinggal jejak...sedap donat tapai ni..

rahel berkata...

Thanks Love2cook...hehe..

Rohah berkata...

Wah..mungil donutnya, mesti wangi nie..

rahel berkata...

Kak Rohah,yes sudah tentu sedap..dah takde rasa tapai ubinya time dah jadi roti..