Selasa, 21 Februari 2012

Sotong Paprika

Salam manis kepada semua yang sudi singgah jalan-jalan kat dapur Rahel,apa khabar korang semua? harap sihat semua ye.Kali ni Rahel hantar resepi sotong lagi,tak tau kenapa..gue tak pandai jemu makan sotong ni,tak kira la masak apa..tetap gue suka banget dan kali ni gue buat ''Sotong Paprika'' memang sedap banget rasa dia,ditambah lagi dengan texture sotong yang rangup...adoiii..sedapnya...


Paprika Merah,Kuning & Hijau (dr google)


Ok la,jom kita semak pulak apa bahan-bahan yang perlu disiapkan untuk masak sotong paprika...


Sotong Paprika
Resepi:Rahel


Bahan:
450g sotong,dibersihkan dan potong ikut selera
1/2 paprika merah}
1/2 paprika kuning}
1/2 paprika hijau},dipotong kecil
3 ulas bawang putih,dicincang
1/2 inci halia,dicincang

Bahan Sauce:(disatukan)
1 1/2 sudu makan sos tiram
1 sudu makan sos lada hitam
1 sudu makan sos soya pekat
1 sudu kecil minyak bijan
1 sudu kecil gula pasir
1/2 cawan air
1 sudu kecil tepung jagung
garam secukup rasa

Cara:
1.Tumis bawang dan halia hingga naik bau.
2.Masukkan sotong,kacau sebentar biar setengah masak.
3.Masukkan pula bahan sauce dan paprika.Kacau sebentar hingga masak.
   Angkat dan sajikan.




Selamat menikmati Sotong Paprika...

28 ulasan:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Salam Rahel.Esok boleh buat ni,kebetulan kak ros ada sotong dan paprika merah + kuning tu.nampak colorful kan?

Sally Rashid berkata...

rahel..nampak gaya, hari minggu nanti i masak sotong paprika jugak lah..hehe

Qasey Honey berkata...

hiss2...trasa lapo la pula tgk sotong paprika ni...
dh la sya suka mkn sotong..
jd kena buat juga la nmpknya...

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

sotong tak ada stok minggu ni, tak belilah. kalau ganti isi ayam okey tak..hehe

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum rahel..
wah tgk sotong tu mmg menyelerakan ler.. tgk td kat fb mmg terliur dah.. masuk dapur rahel nie lg ler bertambah teringin nak makan... sedapnya nie

♥MAMASYAZA♥ berkata...

nampak sedap sangat. sotong mmg feveret anak2 akak

Ucu Faridah berkata...

minta maaf banyak2 rahel...ucu x blh tengok sotong tu lama2...nanti ada yang fengsan x dpt makan....bikin gue ngences..

Tina Othman berkata...

adeh dahlah lapar ni, sedapnya sotong, mmg kesukaan sentiasa ni

cik cek berkata...

Rahel...akak dtg ni nak tumpang makan....jgn la kata dah abis...hu hu hu

rahel berkata...

Wsalam Kak Ros,silahkan dicuba..memang serasi jer rasa dia klu letak paprika..sedap sangat.

rahel berkata...

Sally,buat jangan tak buat tau...yang ni memang sedap.

rahel berkata...

QH,nampaknya macam tu la..klu dah tergoda..kena la buat..hehe..

rahel berkata...

Wsalam Kak Ct

Boleh jer klu akak nak ganti ngan isi ayam..sedap gak tu..

rahel berkata...

Wsalam Diana..
hehehe..awal2 dah tengok sotong paprika kat fb...sorry la ek..bikin korang telan2 liur skejap..

rahel berkata...

Mamasyaza,sedap dimasak style ni...

rahel berkata...

Hehehe..Kak Ucu,sabar je la..tak susah klu fengsan,gue kasi minyak kapak...hehe..

rahel berkata...

Sama la kita Tina,doyan ama masakan sotong..

rahel berkata...

Yes Kak Cek,silahkan..ambik pinggan kita mkn sesama..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Rahel..sama lah saya pun tak pernah jemu2 makan sotong..Len kali boleh cuba jugalah resipi ni...sesekali mencuba kelainan apa salahnya kan....

EmbunRosaliza berkata...

nampak sedap n menarik sungguh sotong paprika itu

anymz berkata...

bestnya menu rahel hari ni..meh sini tukar dgn kek yg byk aura nih..hehe

dZana berkata...

aslmkum rahel.. telepas dah kek kt bwh tu.. happy belated birthday utk en hb.. sotong blac2kpeper jugak ini.. sedapnya.. pandai2 jer akk tukar tajuk..

rahel berkata...

Wsalam Sue..sedap lauk sotong ni..cuba la ek..

rahel berkata...

Liza,yang ni memang enak banget..laju je gue makan hehe..

rahel berkata...

Boleh je kak,nanti bole buat utk minum petang hehehe.

rahel berkata...

Wsalam Kak Zana..
Terima kasih byk...hehehe..bole gak tukar nama..dlm resepi ada guna black pepper kan..

Wani berkata...

salam rahel ..selamat pagi ... wah banyak betul menu sotong .. dah lama x makan sotong ni ... sambil jeling2 je la .... hihi

rahel berkata...

Wani,nampaknya awak kena masak sotong skali-skala..bole lepas rindu..