Jumaat, 10 Februari 2012

Plain Donut

Salam semua😁korang dah siap minum petang  ka? kali ni Rahel post donut yang dibuat semalam,dah habis pun 😁donut yang Rahel buat ni pun donut biasa ja dan seperti biasa Rahel guna resepi Wendy Kor & Clement Lim,kalau ikutkan hati banyak sangat resepi donut yang mau dicuba tapi belum berkesempatan lagi,kena buat satu persatu dulu.Oklah..layan skejap donut asal ni..jeng..jeng..jenggg..
   




Plain Donut
Sumber:Buku Resepi DONUT/Wendy Kor & Clement Lim

Bahan A:
400g tepung roti
100g tepung kek
10g yis segera

Bahan B:
80g gula
10g garam (Rahel letak secubit je)
20g tepung susu

Bahan C:
50g telur
250g air sejuk dr pt sejuk

Bahan D:
100g mentega

Cara-cara:
1.Campurkan (A),masukkan (B) dan (C).Pukul pada kelajuan sederhana selama 5 minit.Tambahkan (D) dan teruskan memukul selama 10-15 minit sehingga dohmenjadi licin dan anjal.

2.Biarkan doh di atas permukaan yang telah ditaburkan tepung,dan ditutup dengan kertas plastik.Biarkan doh mengembang selama 30-40 minit sehingga menjadi dua kali ganda daripada saiz asal.

3.Canaikan doh pada ketebalan 1-1.5cm.Rehatkan selama 10 minit.Terap doh dengan menggunakan penerap donut dan letakkan ke dalam dulang yang telah ditabur tepung.Ketepikan selama 30 minit untuk doh mengembang dengan secukupnya.

4.Panaskan minyak secukupnya pada suhu 160'C-170'C,goreng donut di kedua dua bahagian sehingga keperangan.Angkat dan toskan.Biarkan ia sejuk.






Terima kasih sudi berkunjung ke sini.

6 ulasan:

Unknown berkata...

Sedapnya Rahel..kak suka sgt dgn donut tapi kak suka yang bersalut gula jer...tapi anak2 mestilah suka yang berselimut cekelat...

Melly Octaviana berkata...

Rahel..dah abis yah donut nya.padahal baru mau nyomot.. hiiks

Rohah berkata...

nyup nyap...suka yang coklat tu...

rahel berkata...

Kak,klu ikut hati..Rahel nak tabur gula aising jer,tp my laling suka yg ada coklat pulak,so kena ikut my laling punya selera la..

rahel berkata...

Melly,kamu terlambat sampe..jadi tinggal piring aja yg ada..hehe..

rahel berkata...

Kak Rohah,ramai peminat donut yg bercoklat..termasuk gue..