Jumaat, 10 Februari 2012

Plain Donut

Selamat petang semua..korang dah siap minum petang k? Rahel belum lagi minum petang ni..tunggu my laling balek kerja baru minum petang,tapi kali ni Rahel post resepi donut yang semalam lagi..dah habis la..donut yang Rahel buat ni pun donut biasa je..dan seperti biasa..Rahel guna resepi Wendy Kor & Clement Lim..kalau ikutkan hati banyak sangat resepi donut yang nak ditry,tapi belum berkesempatan lagi,kena buat satu persatu dulu..oklah..layan skejap donut asal ni..jeng..jeng..jenggg..




Plain Donut
Sumber:Buku Resepi DONUT/Wendy Kor & Clement Lim

Bahan A:
400g tepung roti
100g tepung kek
10g yis segera

Bahan B:
80g gula
10g garam (Rahel letak secubit je)
20g tepung susu

Bahan C:
50g telur
250g air sejuk dr pt sejuk

Bahan D:
100g mentega

Cara-cara:
1.Campurkan (A),masukkan (B) dan (C).Pukul pada kelajuan sederhana selama
   5 minit.Tambahkan (D) dan teruskan memukul selama 10-15 minit sehingga doh
   menjadi licin dan anjal.

2.Biarkan doh di atas permukaan yang telah ditaburkan tepung,dan ditutup de-
   ngan kertas plastik.Biarkan doh mengembang selama 30-40 minit sehingga men-
   jadi dua kali ganda daripada saiz asal.

3.Canaikan doh pada ketebalan 1-1.5cm.Rehatkan selama 10 minit.Terap doh
   dengan menggunakan penerap donut dan letakkan ke dalam dulang yang telah
   ditabur tepung.Ketepikan selama 30 minit untuk doh mengembang dengan se-
   cukupnya.

4.Panaskan minyak secukupnya pada suhu 160'C-170'C,goreng donut di kedua-
   dua bahagian sehingga keperangan.Angkat dan toskan.Biarkan ia sejuk.

Dalam resepi,donut tidak diberi topping coklat,terpulang pada anda jika inginkan donut yang bertopping.Untuk topping coklat,Rahel guna 100g coklat masakan,40ml susu segar.Panaskan susu segar dg cara double boil,masukkan coklat dan kacau hingga coklat larut.Celupkan permukaan donut ke dalam coklat cair.Tabur sedikit kacang walnut panggang,jika suka.


Selamat meikmati...

6 ulasan:

Kama Azura bt Sakimin berkata...

Sedapnya Rahel..kak suka sgt dgn donut tapi kak suka yang bersalut gula jer...tapi anak2 mestilah suka yang berselimut cekelat...

Melly Octaviana berkata...

Rahel..dah abis yah donut nya.padahal baru mau nyomot.. hiiks

Rohah berkata...

nyup nyap...suka yang coklat tu...

rahel berkata...

Kak,klu ikut hati..Rahel nak tabur gula aising jer,tp my laling suka yg ada coklat pulak,so kena ikut my laling punya selera la..

rahel berkata...

Melly,kamu terlambat sampe..jadi tinggal piring aja yg ada..hehe..

rahel berkata...

Kak Rohah,ramai peminat donut yg bercoklat..termasuk gue..