Ahad, 12 Februari 2012

Onion Ring

Selamat petang semua..dan selamat menjamu hidangan petang.Setelah penat tik tok tik tok depan laptop gue cari-cari jugak resepi buat dikunyah-kunya time nak minum petang.Teringat pulak ke Onion Ring yang sememangnya mudah untuk disediakan..sangat sedap..sesuai dengan selera gue.Oh ya,resepinya gue cari-cari di MyR dan terjumpa la resepi dari Vdia ..bila tengok bahan-bahannya memang mudah je dan tak cerewet penyediaannya,so gue pun tertarik nak mencuba..hemm..memang enak..my laling pun kata sodap..dan skejap je dah licin kami bedal..oklah,pada yang nak mencuba tu..silahkan..dijamin puas hati..



Inilah dia resepinya

Onion Ring
Sumber:Vdia,MyR 

Bahan:
1 biji bawang besar
75g tepung gandum
1/2 sudu besar tepung jagung/tepung kanji
1/2 sudu kecil garam dan gula
1/2 sudu kecil baking powder
1/2 cawan air
1 sudu besar minyak masak (Rahel guna 1 1/2 sudu besar myk masak)
minyak untuk menggoreng

Cara:
1.Kupas bawang besar.Basuh dan keringkan.Potong bulat-bulat lebih kurang
   1 cm tebal.
2.Campur semua bahan-bahan dari tepung hingga 1 1/2 sudu besar minyak
   masak.
3.Panaskan minyak.
4.Celupkan bawang ke dalam bancuhan tepung tadi dan goreng sehingga perang
   atau garing.

22 ulasan:

mala berkata...

mmg suka ratah onion ring. sedap!

Cheq Sue berkata...

rahel, dulu pernah buat sekali onion ring ni, tapi tak larat nak goreng bawang tu satu-satu. tapi bila makan sekejap saja. geram betul

Sofie Rashid berkata...

Wahhhh...senangnya resepi. Boleh buat ni..ni yang mcm kat McD ke Rahel?

MaS berkata...

sonang baitu... nk try la kak...nk share resepi yer..tq

nuwairani ismail berkata...

macam suda 4 kali buat guna resepi ni...memang puas hati kalau makan!

Wani berkata...

selamat malam rahel... rasa dulu ada gak tersimpan resepi ni tapi x terbuat2 lagi hihi.. mesti tak genap nak makan ni

Kak Sam berkata...

Macam senang dan nampak sedap. ermmm yummy..yummy

Melly Octaviana berkata...

My fav nih rahel.. kapan kapan mau buat juga. thanks for sharing.. nyam...nyam

Aine Ainun berkata...

1st time sy tau, bole grg bwg mcmni...

Menariks!
Nak cuba la...

cik cek berkata...

Sedapnya...leh meratah cam tu je sambil tengok tv...:)

rahel berkata...

ha'aa la Kak Cek...memang skejap je abis klu mkn time2 tengok tv..hehe.

rahel berkata...

hehe..Aine...buat lebih sikit ek..nak join mkn2 nanti..

rahel berkata...

Yes Melly,silahkan dicuba...enak kok.

rahel berkata...

Kak Sam,yang ni memang sedap..konpem akak suke.

rahel berkata...

Wani,rajin2lah sikit ke dapur,jangan perap je resepi tu..rugi klu tak cuba tau..

rahel berkata...

Ha'aa la..baru prasan..hari tu memang ada nampak kat blog Nani la..best kan..

rahel berkata...

Mas,sonang dan sodap..cuba jangan tak cuba..

rahel berkata...

Sofie Rashid,lebih kurang la mcm kat McD tu,tapi yang ni lagi sedap sebab sendiri buat..hehe..

rahel berkata...

hehe.Cheq Sue..klu makanan yang sedap memang leceh nak buat kan? tapi klu mkn skejap je dah licin.

rahel berkata...

Hemm..sama la kita Mala..

Cekgu Maz berkata...

waa sedapnye...malam nie nk try buat.....

rahel berkata...

Silahkan ditry Cekgu Maz..