Selasa, 28 Februari 2012

Cekodok Lobak Merah

Salam manis kepada kawan-kawan semua,tengah buat ape tu? 
Petang tadi kita ada buat kudap-kudapan yang ringan je untuk minum petang,oleh kerana sebok jalan sana jalan sini sampai kerja kerja dalam blog pun terabaikan.Oh ya,sebenarnya resepi cekodok lobak ni dah Rahel hantar kat fb tadi petang,mungkin ada yang tengah menerai tu,harap-harap sesuai dengan selera.


Kepada yang gemar buat cekodok kat umah,Rahel sharekan lagi satu resepi cekodok lobak merah kat sini,biar bertambah banyak koleksi resepi cekodok,boleh tukar-tukar selera..jom layan skejap..

Cekodok Lobak Merah
Sumber:Rahel


Bahan:
1 batang lobak merah (180g),dipotong kecil
2 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/4 sudu teh serbuk penaik
1 cawan gula pasir
2 biji telur
1/2 cawan air
1 sudu besar susu tepung/serbuk krim kelapa
secubit garam

Cara:
1.Kisar lobak merah,air dan telur sehingga hancur.
2.Tuang ke dalam mangkuk,tambahkan bahan yang lain,gaul rata.
   Perap adunan selama 30 minit.
3.Panaskan minyak yang cukup dalam kuali,ambil sedikit adunan guna tangan,
   kemudian punjutkan ke dalam minyak panas.Goreng dengan api perlahan
   hingga perang.Angkat dan toskan.

Pesan:
*Kalau tak pandai punjutkan adunan guna tangan,gunakan sudu kecil.

*Oleh kerana adunan ini mengandungi soda bikarbonat + serbuk penaik maka
  adunan mesti diperap terlebih dulu selama 30 minit sebelum digoreng untuk
  mengelak cekodok pecah ketika digoreng.



Selamat menikmati Cekodok Lobak Merah...

17 ulasan:

EmbunRosaliza berkata...

Rahel...cantiknya cekodok lobak merah ni, bOOlat2 je, akk tak reti nk bulat2 mcm guna acuan je

Zack Zachoes berkata...

salam rahel,

wahhh.. ini bagus ni, kalau anak tak suka makan sayur leh bg dia cekodok veggie ;) hehehe.. cantiklah, bulat sempurna je cekodoknya..

IZA AKMA berkata...

cantik lah cekodok lobak merah Rahel ..bulat2 tu sama besar jer..suka tengok
kena pegi dapur Rahel lah macam nih belajar teknik buat cekodok bulat2 cam gini..bleh Rahel..

mala berkata...

salam rahel, interesting ya cucur ni guna carrot

mala berkata...

salam rahel, interesting ya cucur ni guna carrot

Melly Octaviana berkata...

Pagi Rahel.. minta dong buat temenin teh hangat aq pagi ini.. *nyomot 5

Gee® berkata...

cutenya cekodok...molat2... gerenti sedap nih...

rahel berkata...

Tima kasih Rosaliza,
hehehe..kena praktis lagi tu...sonang jer..

rahel berkata...

Wsalam Zack..
anak2 memang byk karenah klu bab sayuran,mama kena pandai2la cari kudap2an..

rahel berkata...

Iza Akma...
aduhai..nak gi dapur Rahel berguru? hehe..malunye..

rahel berkata...

Wsalam Mala...
kudapan yang senang dibuat...ringan je..sedap ditemani teh o or kopi o..

rahel berkata...

Pagi juga Melly..
mampir aja,kita sarapan bareng...

rahel berkata...

Tima kacih Gee...
kita bole jd cute mkn cekodok lobak ni...hehehe..gurau je..

Liza berkata...

menarik ni rahel...pasti akan akk try cucur ni...thnx yer share resepi ni...i likeeeee

Qasey Honey berkata...

bolat2 nye cekodok lobak ni...
xpenah tgk n rasa la

rahel berkata...

Liza,silahkan dicuba...harap sesuai dengan selera..hehe..

rahel berkata...

Qasey Honey...
Skarang dah ada resepi..bole la cuba..