Selasa, 10 Januari 2012

Bolu Kukus Pelangi

Selamat bersiaran kembali...dan apa khabar semua?  hari ni cuaca tak menentu je,skejap panas skejap  mendung...skejap lagi  gerimis...pelangi je yang tak kelihatan dari pagi hingga ke petang..jadi sebagai gantinya Rahel buatlah bolu pelangi..hehe.



Resepi bolu pelangi  ni Rahel search kat google tadi...terjumpa  pulak resepi yang senang kat SINI.Hasilnya memang  memuaskan,tapi dalam sukatan gula tu Rahel kurangkan kepada 170g sebab takut manis sangat.Time masukkan tepung dan air soda..Rahel teruskan memukul adunan biar pekat gitu,pastu isikan adunan penuh ke dalam acuan dan air kukusan  mestilah betul-betul  mendidih baru kukus bolu,jangan lupa kukus bolu dengan api kuat  agar bolu pelanginya  mekar tersenyum.


Enjoiiii

19 ulasan:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Rahel,cantik tu....Pekena dgn kopi mesti sedapkan????

Mas berkata...

wahhhhhhhhhhh..........cantiknya bolu pelangi tu sengihhhh.............
mekar setaman.......

Wani berkata...

haaa itu dia pelangi dah muncul dah ..tapi kat sini tak nampak2 pun pelangi ..asyik mendung, awan kelabu je .. mana lah hilang pelanginya belum keluar lagi ....tapi nasib baik nampak kat sini muhehehe..... kembang senyum lebar2 lagi nya bolu .. jealous tengok ....

Nieza berkata...

cantik dan tertarik dgn warna bolu ni..:)

Melly Octaviana berkata...

cantik , kalo bolkus nya, pasti buat nya sambil tersenyum lebar yah, buktinya si bolkus mekar dgn sempurna.. *ambil 5

nOOrsha berkata...

rahel, nmpak sgt gebu apam ni.,..,amboy kembang setaman.. sedapnye dpt geget2 time ujan turun ni kan...hihih

K.Nor berkata...

mekar dan gebus jer apam tu rahel.. kalerful :)

Chah berkata...

Menci! Menci! Saya kalau buat apa2 yg dikukus yg sepatutnya mekar meranum, selalu mekar menjunam...apa tips selain kukus dgn api kuat? Kena beli electric steamer? Hihihi....

Amie berkata...

wah! lu sentimental jugak ya Rahel! nampak pelangi terus buat bolu kukus pelangi! Nak bawak balik Lahad Datu 3 ketul ya... nanti boleh makan waktu singgah di Kunak.

Sally Rashid berkata...

amboi...memang ceria seceria warna pelangi gitu.

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Wah...merkah cantik

Liza berkata...

wahhh cantiknya bolu ni....kalerpul lg....hihihih
Liza salin resepi dulu yer, terliur la pulak...

nuwairani ismail berkata...

soooooo cute!!! pasni nak buat jugaklah versi2 pelangi ni...heheh

anymz berkata...

akak dpt tgk je dulu bolu ni rahel..takleh buat lagi..dapur akak ada pblm..api dia keciiiik je..huhu

EmbunRosaliza berkata...

cantiknya bolu pelangi tu rahel

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

datang malam2 ni mahu ambil bahulu kukus ya buat kudap2 depan tv ni. cantiklah kaler2 tu, kalau depan mata tentu k.ct lihat sampai jemu baru masuk mulut ni Rahel..hihi

tak apalah buat ala2 pelangi janji sedap kan Rahel.

Rima berkata...

Woahhh Rahel.. Byk cantik! I like the colours! Ceria gitu..

mummyseri berkata...

can tek kaler, best je tgk mekar kembang betol..salam kenal n ziarah :)

rahel berkata...

Betul Puan Ross...
gandingkan dengan kopi o/teh o...mantap rasanya..


Mas,
bolu ni tersenyum tengok Mas..hehe..


Wani,yang ni baru 4 kaler tapi dah meriah...don't jeles la..hehe..


Thanks Nieza..tak nak ambik seketul k?


Melly,
kamu bisa aja...pantesan gombal2..tau2nya mo ambil 5 bolkus gue..hihi..


Noorsha,
memang gebus dan mekar...makan time mendung kelabu kat Sabah..hehe..


Kak Nor,
tersenyum je bab tau akak nak singgah tengok..


Chah,
selain kukus dengan api kuat,pastikan jarakkan acuan time kukus,jadi senang mekar.


Kak Amie,
salah la..bab tak nampak pelangi la..tu yang buat bolu pelangi..3 ketul cukup k?


Thanks Sally,
seceria tuan tanah...hehe..


Thanks Paty's..


Ok Liza,
salin baek-baek..jgn silap tau..


Thanks Nuwairani,
silahkan buat byk2..bole belanja Rahel nanti..


Kak Anymz,
sabar je la ek...memang perlu api yg kuat utk buat bolu mekar ni..


Thanks EmbunRosaliza...


Kak Ct..
memang kena tenung lama je tadi ni baru ngap..hehe..


Tq Rima,
kat dapur u lagi banyak masakan yang sedap n cantik2..suka Rahel tengok..


Mummyseri,
thanks..salam kenal jugak..