Jumaat, 2 Disember 2011

Rice Pancake

Selamat pagi semua..apa khabarnya pagi ini? dah siap sarapan k belum? Kalau ada yang belum sarapan..jom join Rahel bersarapan.Menu kite pagi ni sangat simple & mudah sangat  disediakan..yang ni pun kira macam menu orang dulu-dulu..saja jer buat  pagi  ni  untuk  sarapan bab  kebetulan  ada  nasi  putih  lebihan  semalam.



Oklah kawan-kawan..ni aje resepi untuk rice pancake yang mudah disediakan,dan kali ni Rahel siapkan dengan sos gula merah..memang sedap betul,tapi klu ada yang tak suka  manis2,abaikan 5 sudu besar  gula tu sebab nanti  kita akan siram jugak  dengan sos gula merah...dan rice  pancake  ni pun sedap dihidang dengan kuah kari atau yang sewaktu dengannya.


Rice Pancake
Resepi:Rahel

Bahan:
1 1/2 cawan nasi putih
1 1/2 cawan susu cair
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
5 sudu besar gula pasir
2 biji telur B
1 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh garam

sedikit pewarna merah jambu & hijau

Cara:
1.Blender nasi putih bersama susu cair hingga halus.
2.Tuang ke dalam mangkuk,tambahkan soda,gula,tepung,telur dan garam.
   Gaul hingga rata.Bahagikan kepada 2 bahagian dan beri pewarna.
3.Panaskan nonstick pan,oles dengan sedikit minyak masak/marjerin.
4.Bila sudah panas,lapkan minyak tadi dengan tisu,kemudian tuangkan
   3 sudu besar adunanke dalam pan.Biarkan masak dengan api perlahan.
5.Buat langkah no.4 hingga semua adunan diguna.Hidangkan dengan sos
   gula merah atau sos kegemaran anda.

Bahan Sos Gula Merah
1/2 cawan gula merah
1/4 cawan gula pasir
1/2 cawan air/santan cair
1 helai daun pandan,disimpul

Cara:
1.Masak semua bahan sos gula merah sehingga mendidih.
2.Tapis dan hidangkan bersama rice pancake.



Enjoiii...

12 ulasan:

Sally Rashid berkata...

anak kita kalau makan pancake..mesti nak manis2

liza berkata...

salam rahel...penkek guna nasi yer...satu kelainan yg harus dicoba ni...tp sblm tu, mintak 5 kpg blh? hihihihi

Ucu Faridah berkata...

suka tengok rahel punya hidangan...kalor2 yang membuatkan susah nak berhenti makan ....alamat naik lagi lah Kg ucu ni...

Tanpa Nama berkata...

sedapnyer...x pernah cuba lagi resepi ni...insyallah:))

cik cek berkata...

Wah! bestnya...ada rice pancake kat sini...kalau ditanya penah makan ke tak...memang lum penah makan pun...jakun lagi sekali kak cek ni...kaler2 lagi...adoiai...bak la kak cek sekeping...kempunan kak cek nanti tau...he he :)

Amie berkata...

bestnya menu Rahel...guna nasi putih ye, ini yang buat kak Amie nak selalu datang sini, macam-macam menu baru yang kakak jumpa...he hehhh sebenarnya jakun betul..

Yana Shaiful berkata...

nnt nk cubalah resepi ni..slalu klu nasi xabis bt cucur or apam..dpt plak resepi br ari ni :=)

izie berkata...

sedapnya...nti nk cuba la. selalu nasi x abis buat nasi goreng je...cantik plak tu colour dia ^-^

dZana berkata...

aslmkum rahel ..dtg petang2.. lapar pulak tu.. tgok apa pun sedap.. cantik pancake warna warni ni..

Wani berkata...

DATANg jalan-jalan terjumpa rice pancake .. tak pernah dengar lagi rice pancake ni .. nampak sedap kalu cicah2 nih :p

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum rahel..
menarik.. diana x perna lg buat rice pancake nie.. nmpk sedap tu rahel..

rahel berkata...

Sally...
klu macam tu kena tambahkan la gula yg 5 sudu tu..bab memang tak manis sangat.


wsalam Liza
guna nasik putih je..cuba jangan tak cuba..jangan nak mintak pulak..hehe..


Tima kasih Kak Ucu..
jangan lupa banyakkan bersenam dan minum air putih banyak ek..keh keh keh..


Tanpa Nama,
cuba la..pasti suka...


Aah..Kak Cek ni byk jakun la...utk tdk kempunan dipersilahkan buat sendiri..hihihi..


Tima Kasih Kak Amie..selalu datang ek,nanti boleh dpt rice pancake sekeping..sekeping je tau..


Yana Shaiful..
boleh je..cuba la..


Izie..
cuba jangan tak cuba..mekaseh.


Wsalam dZana....tima kasih..


Wani...
memang sedap klu ada pencicah mcm kuah kari atau dhall..


Wsalam Diana..
pasni bolehlah buat ye..hehehe..