Jumaat, 4 November 2011

Pankek Pisang

Selamat pagi semua,apa khabar? semoga semua sihat dan ceria selalu.Pagi ni Rahel buat sikit kudapan untuk sarapan..menunya sangat simple dan semua pun pandai buat..kebetulan masih ada stok pisang sikit dalam simpanan so hati tergerak pulak nak buat pankek pisang..memang sedap dan mudah untuk menyediakannya.


Rahel rasa la kan..kalau nak keluar kerja pagi2 pun mesti sempat nak siapkan menu yang satu ni..mana tidak..adunan dia kena kacau2 skali pas tu tuang ke dalam kuali..skejap dah masak..memang sesuai la untuk orang2 yang tak banyak masa di waktu pagi..haa menu ni memang sesuai jugak utk minum petang..sambil tengok-tengok laptop..hehehe.


Haaa...yang kat bawah ni ialah pankek pisang yang baru siap dimasak and belum disapu dengan coklat kesukaan Rahel...coklat nutella la..siapa yang tak suka ngan coklat nutella memang Rahel tak tau apa masalah dia..huhu..tapi kalau tak sapu dengan nutella pun ok jugak,boleh dimakan begitu saja.


Oklah kawan-kawan..Rahel nak teruskan dulu untuk sarapan..sedap pankek pisang ni..nyum..nyum..nyum..jomlah kita tengok apa bahan-bahan resepi ni.

Pankek Pisang
Resepi:Rahel

Bahan:
150g pisang ranum}
1/2 cawan gula pasir},lenyek bersama
1 cawan tepung gandum
1/4 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh serbuk penaik
1/4 sudu teh esen pisang/esen vanila
2 biji telur saiz L
1 sudu besar minyak masak

Coklat Nutella

Cara:

1.Satukan tepung,serbuk penaik,soda bikarbonat & bahan yang dilenyek tadi,
   gaul rata.
2.Tambahkan esen pisang/esen vanila,minyak  masak dan gaul rata.
3.Pukul telur dengan hand whisk/garpu selama 2 minit.Kemudian masukkan
   ke dalam adunan pisang tadi.Gaul sehingga benar-benar sebati.
4.Panaskan kuali leper anti lekat dengan sedikit marjerin,bila dah panas lap
   kan marjerin tadi dengan tisu dapur.
5.Tuangkan 3 sudu besar adunan ke dalam kuali & layangkan sikit supaya rata,
   biarkan keperangan dan terbalikkan.Kalau sudah masak,angkat dan sapu dg
   nutella bahagian atasnya.
6.Susun pankek pisang yang dah diberi nutella tadi seperti dalam gambar.
   Akhir sekali,potonglah dan makan.


Selamat mencuba dan selamat menjamu mata..daaaaa..

10 ulasan:

CT Delima berkata...

As'salam Rahel

Rahelll..!! kamu goda k.ct pulak pagi2 ni dengan pancake. adoiii..selalu buat letak madu atau jem serta kacang. yang ni mahu bikin pengsannn kalau makan sangat sedap. k.ct kalau beli nutella tu tak sampai seminggu anak2 dah kasi habis..hehehe

Ucu Faridah berkata...

tingginya tingkat...
ada ke patut disuruh mencuba n menjamu mata sahaja...? tak patut..tak patut...hihihihi....
rasa kecewa kalau tak dibagi tau...

ady berkata...

as-salam
ni pankek ke atau kek..sedapnye kalau dapat rasa pankek yg bercoklat ni..anak mesti suka ni..

liza berkata...

sedapnya rahel...tang nutella tu yg best....

chikadakbiru berkata...

rahel...wah besh tgk susunan penkek tuh..cantikk..

rahel berkata...

Kak CT

wsalam..jangan fengsan dong...makan aja pankek pisang salut nutela ni..hihi...best jugak mkn pankek cicah madu n jem..sodap.


Ucu Faridah
ha'a..tinggi kan..hehe..nak bagi rasa..tapi jauhlah pulak..so jamu mata je la..


Ady
hehe..pankek la..tapi memang nampak cam kek sudah ni..nama pun pankek..anak2 dah tentu suka bab ada coklatnya..


Liza
skejap je buat ni..boleh rasa klu rajin mencuba..buh nutella memang membangkitkan mod..


Chikadakbiru
hehe..bila disalut ngan nutella memang senang nak susun bertingkat-tingkat..klu potong lagi cantik dan sedap sangat..

Chah berkata...

uihhh...berapa tingkat tu?? sempoi!!

rahel berkata...

Chah
yangni baru 7 tingkat..next time kena bagi yang lebih tingkat lagi..hihi..

nuwairani ismail berkata...

macam kek lapis sudah...wah...boleh bikin kek lapis ni kalau begini...heheh

rahel berkata...

Nuwairani...memang berlapis-lapis sudah ni..lemak dan kolesterol pun berlapis sudah..hehe..