Isnin, 28 November 2011

Bebola Keladi

Selamat tengah hari semua...dah siap masak k? Hari ni lewat  masak sikit sebab masih terasa kenyang lagi  pekena bebola keladi pagi tadi.Rahel jeling-jeling ke blog list banyak betul  hidangan yang menyelerakan..macam-macam ada...okla berbalik kepada tajuk entri kali ni..bebola keladi ni memang sangat mudah disediakan dan tak guna banyak bahan..dari segi rasa memang sedap dan lemak la..


Bebola keladi ni memang sesuai dihidang bila2 masa je...boleh dijadikan bekal utk jalan jauh sebagai kudapan di sepanjang jalan,dan lagi satu..kulit luar dia memang memang garing sikit tapi dalamnya sangat lembut & terasa lemaknya..wangi pulak tu,so sesiapa yang ada stok keladi kat umah tu bolehlah mencuba bebola keladi ni,dijamin puas hati dengan hasilnya..dan perut pun kenyang...

Iyolah kawan-kawan..ini aje yang dapat Rahel kongsikan mengenai bebola keladi yang sedap dan lemak..boleh tengok resepinya kat bawah tu..

Bebola Keladi
Resepi:Rahel

Bahan:
250g ubi keladi yang sudah dibuang kulitnya
50g gula pasir
50g kelapa parut putih
secubit garam

Batter:
70g tepung gandum
110ml air
secubit garam
sedikit pewarna ungu

minyak untuk menggoreng

Cara:
1.Rebus ubi keladi bersama secubit garam hingga empuk.Angkat & toskan,
   kemudian lenyek halus.
2.Satukan ubi keladi yang sudah halus bersama kelapa parut dan gula pasir,
   sebatikan.Bentuk menjadi bebola.
3.Bancuh bahan batter sehingga rata.Celupkan bebola ubi keladi ke dalam
   batter,kemudian goreng dalam minyak panas dengan api sedang sehingga
   masak.Angkat dan toskan.Sedia dihidang.

p/s:
    *tak perlu goreng bebola ubi lama2..cukup sekadar luarnya saja yang nampak
      garing.


Selamat menjamu mata...hahaha..daaa..

14 ulasan:

Amie berkata...

Selamat petang Rahel,
irst time tengok bebola keladi...terima kasih share resepinya, teringin nakbuat tapi susah nak dapat keladi pulak.... kena rajin meronda pasar ni untuk cari keladi..

Chah berkata...

Ic...dlm batter tu letakkaler pepel ye? Ok ok...kena book mark ni...

Sheila Shafeareen berkata...

As'salam menarik resepi ni...nak cuba lah...dah lah suka makan keladi...biasa buat pegat aje ...tq sharing resepi

Wattie berkata...

Salam Maal Hijrah Rahel,
Sedapnya nampak bebola keladi tu, pekena ngan sos mesti tak cukup sepiring, roti jala kat bawah tu pun kemain cun lagi jalinan warnanya, lembut gitew...

ady berkata...

as-salam RAHEL
menarik bebola keladi ni..btw; kalau batter tu ditukarkan dgn tepung beras blh tak rahel..

Wani berkata...

..wah.. pandainya reka resepi .. nampak sedap la... selalu ,, rebus je ubi keladi buat sira ubi ,, ni ada kelainan .. ubi keladi ada ni belakang rumah belum gali lagi neh hihi... nanti nak buat baru nak gali ubi ;p

JaSSNaNi berkata...

owh,, boleh wat camni gak ek.. ingatkan getuk2 ubi kayu je orang wat.. hmmm.. nani mmg peminat keladi.. asben nani pun dah pandai makan keladi dah skrg ni.. sedap sbb lemak2 nye kan.. :) hmmm nyum nyum.. tapi stok ubi keladi tak de kat dapur,, kalau nak wat cengini, kena beli dulu lah.. hehehe.. keladi mahal rm7.99 sekilo kat sini..

rahel berkata...

salam Kak Amie..
rajin2lah ronda pasar ek..mesti ada keladi tu..


Iyo Chah..akak letak sikit pewarna ungu utk sesuaikan dg tajuk entri kali ni..


sama2 Sheila Shafeareen...cuba jgn tak cuba tau..dah cuba harus dikomen ek..hehe..


Salam Maal Hijrah Wattie..sedap dan lemak bebola keladi ni...yang roti jala kat bawa tu memang kaler yg serasi bersama..


wsalam Ady...cuba la guna tepung beras,mgkn sesuai jugak tu..


Wani..bestnya klu ada tanam ubi keladi...boleh dipelbagaikan kan...ubi keladi ni byk kegunaannya..cepatlah pegi cabut ubi keladi..hihi..


Jassnani..ubi keladi boleh kita pelbagaikan ikut selera..memang mahal sikit harga ubi keladi ni..

Acik Erna berkata...

Rahel..sedapnya..rasa teringin nak buat..
nk beli keladi jugak la..

rahel berkata...

Acik Erna...dijamin puas hati dengan hasilnya..tentu Acik akan suka..sedap dan lemak2 gitu..cubala..

Sugar 'n' Spice berkata...

salam kenal2an Rahel...wah nampak sedap la keladi ni...nyum..nyum..nyum...

rahel berkata...

wsalam Sugar...salam kenal..thanks sudi singgah n follow dapur Rahel...jomlah buat bebola keladi..sodap tau...

Ucu Faridah berkata...

As salam...tak terfikir nk buat keladi jadi macam tu..mesti sedap ni...

rahel berkata...

wsalam Kak Ucu...skarang resepi dah ade tak payah fening2 lg nak fikir resepi...langsung aja dicoba..hehe..