Sabtu, 15 Oktober 2011

Roti Jala

Selamat bertemu kembali..emm menjala lagi petang tadi,tapi terlewat lagi masukkan entri..adoii..skarang ni letak entri ikut masa Rahel jak,nda' teratur betul sudah..haa yang ni entah keberapa kalinya sudah menjala,nda' dapat dikira sudah,tapi dulu pernah masukkan juga pic dan resepinya,boleh tengok di sini.Tadi buat roti jala ni sebab mo hidang makanan yang senang2saja..itupun dapat buat roti jala jak,yang lauk kari tu kena ambik dari kedai pakai duit jugak tu..hohoho..

O ya,lupa pulak mo tanya..kawan-kawan malam ni buat ape? ada keluar jalan-jalankah? hehehe...esok nda' kerja juga ba kan..so mesti ada plan sudah ni malam..ataukah tengah tengok2 resepi untuk esok punya...huhuhu.Skarang ni pun tengah tengok2 jugak buku resepi ni..banyak betul yang mo ditry tapi nda' kesampaian lagi,kena buat satu persatu dulu..semangat.



Bah..oklah kawan-kawan.macam mengantuk pulak ni..mo rehat dulu la..Rahel share resepi roti jala jak kali ni,yang lauk kari tu nda' dapat share bab kedai punya resepi..hihihi...

Roti Jala
Resepi:Rahel

Bahan:
250g tepung gandum
2 biji telur
400ml air/santan cair
1 1/4 st garam
sedikit pewarna kuning

Cara:
1.Ayakkan tepung gandum ke dalam mangkuk.
2.Masukkan telur,garam,pewarna,air/santan cair.Kacau rata.
3.Panaskan kuali leper anti lekat dan griskan dengan sedikit minyak.
4.Masukkan adunan ke dalam acuan roti jala,pusingkan acuan yang
   berisi adunan di permukaan kuali untuk membentuk juraian jala.
5.Biarkan sampai masak/kelihatan beku.Angkat dan gulungkan kemas.
   Buat langkah seperti ini sehingga semua adunan habis diguna.
6.Hidangkan bersama kuah kari ayam/kari daging.


7 ulasan:

cik cek berkata...

Dtg singgah memalam ni...nak tinjau Rahel masak apa bah....Waaa...ada roti jala...kak cek nak jugakkkkk....:D

Wani berkata...

wah ,,baru je terfikir nak buat roti jala ni .. tengok2 rahel dah masak dah...nak hulur pinggan la dulu nak mintak sikit ... hihi

liza berkata...

mintak roti jala sepinggan tuk breakfast...pebereet giler tu...hihihhi

Kak Sam berkata...

Lama dah tak menjala. teringin plak rasanya

rahel berkata...

Kak Cek,nak roti jala??? ehehe..lambat la..abissss.


Wani,terlambat sudah...bole gak klu nak hulur pinggan..tunggu lama2 baru ada isinya..


Liza,len kali ek..dah abis ni..hihihi..


Kak Zam,tunggu apa lg..jom la buat roti jala..buat lebih sikit ek..nak bagi kat Kak Cek,Wani,Liza...hehehe.

EmbunRosaliza berkata...

Assalam, kat umah akk ni semua suka roti jala, sedapnya kalo dpt rasa ni

rahel berkata...

W.salam Embun Rosaliza
sedap hidang ngan kuah kari kan..sama la kita sukan ngan roti jala.