Jumaat, 21 Oktober 2011

Kuih Lipat Pandan

Selamat malam semua..tengah buat apa tu?? belum tidur lagi k? jom temankan Rahel lepak kat dapur..hehehe..ni ada sikit kuih lipat pandan..sedap sangat,pertama kali buat terus suka banget,kuih lipat ni dah dekat2 ngan apam balik,tapi yang ni lagi sedap,lembut jew..lagi2 sapu dg jem strawberry,dalam resepi suruh bubuh seri kaya..tapi Rahel suka bubuh jem,sedap.
Oh ya,kuih lipat ni Rahel buat tadi petang untuk minum petang punya,so tak perlulah nak mintak lagi ye..dah habis pun..laju je makan...oklah..nak rehat dulu,jika berkenan..tengok2lah resepinya kat bawa tu..

Kuih Lipat Pandan
Resepi:Buku Resepi Sentuhan Selera Metropolitan

Bahan:
125g tepung gandum,ayak
200ml susu cair (Rahel guna susu rendah lemak)
1 sudu teh serbuk yis
25g gula pasir
1 biji telur (Rahel guna telur saiz B)
1/2 st garam (Rahel tak letak)
1 sudu besar mentega cair
perisa pandan (Rahel guna 1/2 st esen vanila)

Inti:
Seri kaya secukupnya (Rahel guna jem strawberry)

Cara:
1.Campurkan tepung gandum dengan susu cair,serbuk yis dan gula pasir
    lalu diadunkan semuanya.Tambahkan perisa pandan.Masukkan telur,
    garam dan mentega yg dicairkan,kemudian gaulkan.Biarkannya selama
    30 minit.
2.Sediakan acuan/kuali leper yg telah disapukan dengan sedikit mentega.
   Tuangkan 1 senduk adunan (Rahel guna senduk sup yg sederhana besar)
   & masak sehingga ia benar-benar masak lalu angkat.
3.Semasa ia masih panas,isikan/sapukan setiap satu dengan seri kaya,lipat
   menjadi dua.Sajikan.
Enjoiii...

8 ulasan:

EmbunRosaliza berkata...

Assalam rahel..ini kalo anak akk tgk kuih lipoat pandan besapu netella, pas ni suruh buat ni....sedap ni mkn lemak manis gini

Sue @ Nenie berkata...

Salam..wahhhh sesuai sangat lah ni buat sarapan...

Nurul berkata...

K Rahel,
Kuih ni cam best jg ye... sapu nutella lagi... kat rumah nurul pun x pernah xder stok nutella tuh... anak2 yang suka sgt, tapi sapu ngan roti jer... ^__^

rahel berkata...

Wsalam EmbunRosaliza
buatlah kuih lipat pandan utk anak2..mesti anak2 suka banget..hehe.

rahel berkata...

Sue @ Nenie
sedap n sesuai utk sarapan dan jugak minum petang..best.


Nurul
best sangat kuih ni..pada Rahel la..lagi2 kalau sapu ngan nutella..enak banget..cuba la..

cik cek berkata...

Rahel...cam pancake pun ada ni...tapi bila dah letak pandan tu dah rasa org kitala kan..tapi bila letak nutela...woW...anak2 confirm suka..:D

nuwairani ismail berkata...

hahah! berair-air mulut saya tengok nutella yang cair tu...aduh....

rahel berkata...

Kak Cik Cek
mula2 masak ni memang nampak sebijik mcm pancake,tapi bila letak nutella..wow..enak banget..


Nuwairani
ala keciannya...hehehe..buatla sikit dapat juga merasa..