Ahad, 23 Oktober 2011

Ketam Masam Manis

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali..kawan-kawan semua apa khabar? sihat k? Masak apa hari ni? Hari ni Rahel masak ketam pulak,dah berapa hari menunggu ketam,baru hari ni dapat beli,pepagi lagi my darling beli kat pasar..haa..klu dapat ketam..Rahel suka masak yang masam manis makan pun hingga menjilat jari..hihihi..sesuai sangat dihidang bersama nasi putih..tapi sendiri mo ingatlah..klu makan yang macam ni,nasi kena tinggal2 je..sebok mengopek kulit ketam...ada k yang macam Rahel..suka makan ketam?

Seperti biasanya..kalau udah siap makan dengan puas2..kerja2 menayang entri harus diteruskan.Jika ada yang tak tau nak masak apa ketam tu,bolehlah tengok resepi yang akan Rahel share kat sini..resepinya mudah sangat..sonang jew..jom..


Ketam Masam Manis
Resepi:Rahel

Bahan:
1 kg ketam,dibersihkan dan potong2
3 biji bawang putih,dicincang*
3 biji bawang merah,dicincang*
1 inci halia,dicincang*
1 1/2 sudu makan serbuk cili
1 sudu makan asam jawa,bancuh dg 1 cawan air
3 cawan air
1 sudu kecil garam atau secukup rasa
1 sudu kecil serbuk pati ayam
5 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tomato
1 sudu makan gula pasir
2 biji telur,pukul sedikit

Cara:
1.Panaskan sedikit minyak dlm kuali,tumis bahan bertanda hingga wangi.
2.Masukka air,jus asam dan serbuk cili,biarkan hingga mendidih.
3.Kemudian masukkan potongan ketam,garam,gula,serbuk pati ayam dan
   teruskan memasak hingga ketam berubah warna,sentiasa kacau sehingga
   airnya tinggal sedikit.
4.Masukkan sos cili,sos tomato,kacau sebentar,kemudian masukkan telur
   kacau lagi sebentar hingga telur masak.Angkat.Sedia dihidangkan.

12 ulasan:

liza berkata...

Fuyoooo...kepiting masak sweet sour tuuuu...sedapnyaaa...

ady berkata...

as-salam
wow!!! sedapnye ketam masam manis..

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Rahel

waduh sedapnya ketam masam manis...ketam kalau isinya padat sedap rasanya...pernah kak nur beli isi kurang sikit tapi harga mahal gitu...hehe...ni tekak mcm dh memanggil nk makan ketam...sedap2

Amie berkata...

Selamat petang Rahel,
masak ketam ye.... memang kalau dah masam manis,pasti sampai jilat jari & tolak nasi ke tepi... tumpang makan seekor ye, eh... ada lagi ke?

nuwairani ismail berkata...

huish,,,,inilah seafood feveret saya...walaupun harga ketam di sini murah, tapi jarang betol saya beli ketam. sebab kena naik kereta 1 jam lebih baru boleh dapat. takot nanti ketam tu merayau2 dalam kereta. hihih

rahel berkata...

Liza
cakap la klu nak rasa kepiting masam manis ni..dipersilahkan merasa,tp kena buat sendiri ek..hehe

rahel berkata...

ady
wsalam..sedap hingga menjilat jari..hihihi..

rahel berkata...

Nuridah
memang susah nak dapatkan ketam yg betul2 segar..klu dpt yg segar..isinya padat dan sedap sangat...

rahel berkata...

Amie
Selamat bertemu di sini...ketam dah masak ni..jemputlah makan..hehe.

rahel berkata...

Nuwairani
alah kesiannya klu begitu..jarang la mkn ketam ni...sabar je la..apa bole buat..mo jln jauh2 baru dpt ketam...

Wani berkata...

wahh dah lama tak mengetam ni hihi... bila la nak pi beli ketam huhu . ..meh hulurkan satu pingggan tu yaa

rahel berkata...

Wani..nape lambat sangat? dah abis pun kena balun ketam masam manis ni..awal sikit la..hehe.