Ahad, 9 Oktober 2011

Karipap Kentang

Salam sejahtera dan selamat petang kepada semua,petang ni ada buat sikit kudapan untuk minum petang punya,mula2 ingatkan mo buat karipap tun inti keledek yang ada di dapur Izah Daut tapi saya tak punya stok keledek jadinya bertukarlah ke karipap kentang.Walau macam mana pun akan di try juga suatu hari nanti,kena beli ubi keledek dulu...


Bagi saya..karipap kali ni memang sedap,pastrynya pun sedang-sedang je dan resepi ni udah sering saya guna kalau teringin mo buat karipap,bahan-bahan pun tak banyak.Okla kawan-kawan,saya share aja resepinya di sini.Jom tengok dulu apa bahan-bahannya.

Karipap Kentang
Resepi:Rahel

Bahan kulit:
250g tepung gandum
65g marjerin/mentega
secubit garam
air secukupnya (yang ni saya tak pernah sukat)

Cara:
1.Gaul tepung bersama marjerin/mentega sehingga sebati.
2.Tambahkan garam dan gaul rata.
3.Tuang air sedikit2 sambil diuli sehingga tak melekat di tangan.
   Gumpalkan doh.Ketepikan selama 1 jam.
4.Setelah 1 jam,canai doh hingga nipis,kemudian letak di atas acuan
   karipap dan beri inti kentang.Tekapkan dengan acuan karipap.
   Buat seperti ini sehingga doh habis dipakai.
5.Goreng dengan api perlahan dalam minyak yang telah dipanaskan
   sehingga kekuningan.Angkat dan toskan.

Inti Kentang

Bahan:
300g kentang,potong dadu*
3 biji bawang merah,dihiris
3 biji bawang putih,dihiris
1 sk serbuk cili
1 sk serbuk jintan manis
1 sk serbuk kari
1 sk serbuk ketumbar
1 sk gula pasir*
1 1/2 cawan air
garam dan secukup rasa*

Cara:
1.Satukan semua bahan yang tidak bertanda dan kisar hingga halus.
2.Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar hingga naik wangi.
3.Masukkan potongan kentang,kacau sebentar,kemudian masukkan
   air,garam,gula.Masak dengan api perlahan sehingga lembut dan air
   nya kering.Siap untuk diguna.

8 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

cantik je kelim tepi tu...mcm guna acuan...ke memang guna acuan? heheh

cik cek berkata...

Rahel masak ape hari ni...yayyyy...ada karipap...fav kak cek...tapi tak rajin nak buat selalu beli yg segera je..he he he..mengelat kan...ramai tul org buat karipap....
Tak pelah...kita tuko menu lak hari ni...kak cek bwk kuih cara manis inti kaya ...leh tuko2 kan..:D

Diana @ Melley Mey berkata...

karipap... sedap2! fav nie... tapi kalau ngah berdiet mmg takut tgk karipap.. apa taknya kan.. nampak jer karipap pasti laju jer masuk dalam mulut.. hehehee... mmg sedap.. nie tgk yg rahel buat nie mmg nampak sedap ler.. cantik.

Wani berkata...

wahh sedapnya karipap... asyik tertangguh2 je nak buat karipap..

Mas berkata...

sini pun asa karipap..
meh 10 ketoi..
sedappnya tengok....

rahel berkata...

Nuwairani
Yang ni jangan ditanya,ni memang acuan punya kerja,tu la dapat kelim tepi karipap yang cantek..hehe.

Kak Cek
Sedap kuih cara inti kaya tu,lama tak mkn,ngam la tu..bawa ke sini kuih cara,kita tukar2 kuih pulak...best.

Diana
Karipap memang sedap,buatnya pun tak susah..klu tengah on diet bole mkn sikit2..lama2 jd bukit..hihihi..

Wani
tunggu apa lagi...buatlah karipap,skarang ni time karipap..hehe.

Mas
U pun dah buat karipap cam Kak Izah daut,nampak best sangat...tukarlah kita punya karipap..

REEN KHAN berkata...

canteknya!!! nak seketul..:)

rahel berkata...

Kak Reen-
boleh aja...ambil berapa ketul pun tak jadi hal,yang penting suka..hehe..