Selasa, 4 Oktober 2011

Bubur Candil

Selamat petang semuaa..dah siap minum petang k? Apa yang di masak tu? Petang ni Rahel udah siap buat bubur candil,ni resepi orang dulu2..hehe...senang sangat dapat bahan2nya,klu buat pun berap minit saja.tapi punya la lemak..tak tahan makan banyak2...semangkuk aja udah cukup..
Sudah berhari-hari kepikiran mo buat,tapi tertangguh terus,sebok jalan2 ke dapur kawan2,banyak kuih2 dan masakan yang sedap2,telan liur jak.K la kawan2,ni aja yang dapat Rahel kongsikan petang ni,cuba la..hehe.

Bubur Candil
Resepi:Rahel

Bahan:
150g tepung beras pulut
120ml air

230g gula melaka
750ml air
2 helai daun pandan,disimpul
1 sdb tepung beras+sedikit air

Bahan kuah santan:(panaskan hingga mendidih,angkat)
250ml santan pekat
1/4 st garam

Cara:
1.Letak tepung pulut dalam mangkuk,tuangkan air sediki demi sedikit
   sambil diuli hingga menjadi doh yg boleh dibentuk.
2.Bulat-bulatkan menjadi bebola kecil.Buat sehingga doh habis diguna.
3.Jerang gula melaka bersama 750ml air dan daun pandan sehingga gula
   larut.Tapis dan jerang kembali hingga mendidih.
4.Masukkan bebola adunan dan masak hingga terapung.Pekatkan bubur
   dengan bancuhan tepung beras+sedikit air.
5.Kacau sebentar hingga  masak.
6.Hidang di dalam mangkuk dan tuang kuah santan di atasnya.


4 ulasan:

cik cek berkata...

Salam Rahel....

Kak Cek dtg ni bwk candy...nak rasa sikit bubur candil tu...nampak cedapnya...mulat2 cute... :)

dZana berkata...

akk suke bubur ni..nnti nk try jugak la..

rahel berkata...

Kak Cek
banyak k candy kelapa tu...jomlah ambik rasa bubur candil...sedap..

rahel berkata...

dZana,
Rahel pun suke bubur ni,lemak rasanya..mekasih sudi singgah kat dapur Rahel..