Ahad, 23 Oktober 2011

Ayam Masak Cili

Salam sejahtera buat kawan-kawan semua..apa khabar semua? dah siap makan malam k? hari ni Rahel masak lauk yang simple je..resepi orang dulu2 yang serba kekurangan..rindu sangat dengan lauk yang simple gini..dalam masakan ni tak perlu guna banyak rempah untuk menyedapkannya..janji secukup rasa.Teringat pulak masa kecik2 dulu..emak selalu masak lauk ni..sebab kami suka banget..lagi2 kalau pekena nasi pulut..sesuai sangat2..makan lauk ni je dengan nasi pun dah cukup puas..Rahel tau yang kawan2 pun ada macam Rahel jugak sentiasa rindu dengan masakan emak..betul tak? hehehe..


K la kawan-kawan..setakat ni je cerita Rahel untuk malam ni..kalau nak tau resepi ayam masak cili ni..Rahel ada sertakan skali resepinya dalam gambar kat bawah ni untuk jadi rujukan di masa2 mendatang...jom layan dulu..

AYAM MASAK CILI
Sumber:Rahel

Bahan-bahan:
600g ayam-bersihkan dan potong}
1 buah limau nipis-ambil jusnya}-disatukan & biarkan selama 15 minit
sedikit  garam}

Bahan diblend halus:
1 biji bawang besar
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 tangkai cili merah
satu genggam cili api
5 biji buah keras

1 lembar daun salam
1 keeping asam keping2 cawan air panas
garam,gula & serbuk pati ayam secukup rasa

Cara membuat:
1.Goreng ayam yang telah diperap tadi hingga masak.Toskan.Ketepikan dahulu.
2.Panaskan sedikit minyak.Tumis bahan yg diblend halus hingga naik minyak.
3.Masukkan air,asam keping,daun salam,garam,gula dan pati ayam.Biar mendidih.
4.Masukkan pula ayam goreng.Kacau skali skala dan biar masak hingga agak pekat.Siap.
 


Enjoi..

8 ulasan:

Wattie berkata...

Salam Rahel,
Terliur pulak tengok set nasi ngan ayam masak cili ni.....meh sepinggan boleh

Nuridah berkata...

Goodnite Rahel,

betul tu kata Wattie,terliur tengok ayam msk cili tu...ish buat akak lapar mlm2 gini...sib baik akak ada ayam msk kari...nie nk pegi balun...hehe.

Wani berkata...

selamat pagi ..sedapnya ayam cili ... oo rindu masakan mak ya ..huhu sedih la pulak...tak apa boleh buat masakan emak selalu dah hihi

EmbunRosaliza berkata...

Assalam rahel bestnya ayam msk cili dimakan bersama pulut...ala2 rendang gitu, tapi msk lagi simple

liza berkata...

Selamat pagi rahel...wah ayam msak cili tu sedap bangat bah...mmg menggiurkan...mkn dgn nasi lemak pun sodap ni...

cik cek berkata...

Kechur2 dan lapo....

JaSSNaNi berkata...

rahel... sure pedas kan.. dah pakai sampai 25 biji cili api tu.. tapi sambal cili besar tu mmg sedap.. nani pun suka.. cuma time masak kena lama sket.. kalau tak leh sakit tekak.. kan kan.. :)

pstt... sambil bawa sebiji JE muffin utk rehel.. ehehehe :P

rahel berkata...

Wattie
wsalam..boleh jew..


Nuridah
wah..tengah mlm pun nak gi balun ayam masak kari? emm hebat2..


Wani
hehehe..suke masakan emak.


EmbunRosaliza
wsalam..memang best skali-skala masak ayam cili..sedap mkn ngan nasi pulut..


Liza
selamat pagi..betul tu..sedap dimakan bersama nasi lemak..


Kak Cik Cek
ehehe...ambik pinggan..kita makan bersama..


Jassnani
emang pedas ni..tapi mcm kurang pedas la pulak..mungkin lidah Rahel dah kebal ngan cili..hihi..raja cili ni..yang ni masak tak lama sangat..30 minit jew.

Sebiji muffin pun ok jugak..jgn dtg ngan tangan kosong jew..hehe...