Isnin, 19 September 2011

Pandan Cheesecake

Selamat malam semua..korang tengah buat ape tu? ada k yang lepak kat blog gue ni? hehehe..saja tanya korang..kalau ada..bagus jugak..sekurang-kurangnya ada teman lepak sambil nak letak entry tertangguh ni,sebenarnya kek ni dah kena buat semalam tapi baru berkesempatan pulak malam ni nak kongsi-kongsi resepinya..apa macam..ok tak kek ni? sebenarnya..ni gue buat setengah adunan je dari resepi asal..korang kena fahamlah..gue sorang je yang perabih..jadi tak boleh nak nak habiskan kalau buat betul2 ikut sukatan dalam resepi asal..so oklah..kita teruskan pulak tengok-tengok gambar dan resepi sambil scroll ke bawah...


Ini dia resepinya..harap korang suka ek..tapi memang sedap tau pandan cheesecake ni..tak rugi mencuba,tapi memang puas hati dengan hasilnya..gue pun suka sangat..dan semestinya akan dibuat lagi suatu hari nanti..so layan dulu resepinya...jeng..jeng..jengggg..

Pandan Cheesecake
Sumber:Buku resepi/Kevin Chai


Bahan Base:
160g biskut digestive,dihancurkan
80g mentega cair

Bahan Lapisan Keju:
450g cream cheese
100g gula kaster
3 biji telur
150ml santan
60g jus pandan
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh esen pandan

Topping:
60g keju cheddar parut

Cara:
1.Untuk base,gaul semua bahan hingga rata,kemudian mampatkan ke dalam loyang
   bulat 7''.
2.Untuk Lapisan Keju,pukul cream cheese and gula sehingga lembut.Tambahkan
   telur satu persatu sambil pukul rata setiap kali menambah telur.
3.Tuangkan santan,jus pandan,tepung jagung dan esen pandan,gaul sebati.Tuang ke
   dalam tin yang berisi biskut tadi.
4.Bakar dlam ketuhar selama 40 minit pada suhu 170'C.Keluarkan kek dari ketuhar
   dan taburkan keju cheddar paru di permukaan atas. biarkan sejuk sepenuhnya baru
   simpan dalam peti sejuk untuk didinginkan. 

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wow....sedapppnyer rahel,harus ku coba nie..tqvm :=)

Sheila Shafeareen berkata...

salam selamat hari raya sdp ni ..rajin mebaking...kita lama x bako membako...sure sdp kek ni

rahel berkata...

Tanpa Nama,cuba la..terima kasih sudi singgah di sini.

rahel berkata...

Salam Sheila,mat ari raya,skali-skala tu kena rajin gak ke dapur,memang sedap kek ni..jemput makan..hehe.

Lovely Kitchen berkata...

bagus juga idea buat base guna kek...bila ada kek lebih2 xlah terbuang kan...selamat hari raya dari E-na Lovely Kitchen.

rahel berkata...

iye E-na,pada Rahel memang elok lg guna kek utk base bab klu nak potong tu tak la susah..lembut je...nyamannn membelai lidah..hehe...mat ari raya..