Rabu, 17 Ogos 2011

Kuih Siput

Selamat bertemu kembali di blog masakan Rahel...semoga kawan-kawan semua sentiasa sihat dan ceria selalu bersama orang yang disayang.Hari ni mo share lagi satu resepi cemilan yang enak & lemak rasanya..kuih siput yang tengah glamour buat masa ini.Tak lupa juga mo berterima kasih kepada rakan fb Mesra Selera kerana sudi berkongsi resipi kuih siput yang sedap ni...saya suka banget...dan saya letak resepinya di sini untuk jadi rujukan saya & juga sahabat2 yang sudi melawat blog masakan saya.Bercakap pasal kuih siput yang satu ni memang lemak rasanya dan rangup..tak rugi mencubanya.




Kuih Siput
Sumber:Mesra Selera,Fb


Bahan:
600g tepung gandum
220g marjerin,dicairkan
6++ tangkai daun kari utk campur dlm miyak goreng masa menggoreng
2 tangkai daun kari,kisar
2 sdb serbuk kari
15g jintan halus,kisar
15g jintan kasar,kisar
15g udang,goreng,kisar
2 ulas bawang putih,kisar
1 biji telur
150ml++ air
garam secukup rasa (1 sk)

Cara:
1.Marjerin yang dicairkan hendaklah betul-betul disejukkan.

2.Gaul tepung bersama serbuk kari,marjerin cair.Ketepikan.

3.i.kisar jintan halus,jintan kasar bersama daun kari
ii.kisar udang goreng dan bawang putih

4.Dalam satu bekas,campur rata bahan i&ii.Gaul rata bersama garam.

5.Masukkan bahan-bahan kisar tadi ke dalam adunan tepung yang telah disebatikan dengan minyak,gaul rata.

6.Masukkan telur ke dalam adunan & sebatikan (sambil tu cuitlah sikit tepung untuk test skali lagi sama ada doh cukup masin ke belum).

7.Masukkan air sedikit-sedikit dan uli sampai betul-betul sebati,jangan tuang air terus.Kalau dah tak melekat tandanya ok la tu.

8.Gentel kuih siput sampai habis.

9.Goreng siput step by step & semasa goreng lurutkan daun kari ke dalam minyak.

Pesan:
saya guna air 160ml untuk doh
saya guna 240g marjerin




Enjoiii....

Tiada ulasan: