Rabu, 27 Julai 2011

Apam Carrot

Selamat pagi kepada sahabat yang singgah ke blog Rahel pagi ini.Semoga semuanya sentiasa baik-baik aja...pagi ni saya dapat buat sikit kuih apam carrot untuk sarapan...bercerita pasal apam carrot yg satu ni memang sedap sangat pekena dg kopi atau teh panas...jadi sesiapa yg ada masa tu bolehlah mencubanya di rumah sendiri ye  kena rajin masak2 ni..hehehe..


Apam Carrot
Sumber:Rahel


Bahan:
50g carrot,disagat halus
115ml susu cair
150g tepung gandum*
90g brown sugar
1 biji telur B
1 sudu teh ovalet
1 st serbuk penaik*
secubit garam
1/2 st esen vanila

Cara:
1.Panaskan air dlm kukusan.Ayakkan bahan bertanda*.
2.Pukul telur,gula,ovalet dan garam selama 10 minit pada kelajuan sedang.
3.Masukkan tepung beselang seli dengan susu cair sambil diputar terus hingga rata.
4.Tambahkan carrot dan esen vanila,kaup balikkan hingga rata.
5.Sudukan ke dalam acuan apam yg telah dilapiskan cawan kertas (isi hingga penuh).
5.Kukus selama 15 minit dengan api kuat.

Enjoiii... 

4 ulasan:

cik cek berkata...

Macam best je apam carrot ni...terigin lak kak cek nak try...:)

rahel berkata...

hehehe...kak cek..jom buat apam carrot....makasih k.cek kerna sudi singgah selalu ke blog masakan Rahel...

Melly Octaviana berkata...

Rahel..kayanya enak banget deh apam nya,mau coba juga ahh kapan kapan.. slurrp

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

So appetizing lor...may I grab a few. Oops dah habis kan..hehe ;)