Selasa, 10 Mei 2011

Roti Coklat Kismis

Salam semua😍 Semoga ceria selalu.Hari ni saya cuba membuat Roti Coklat.Tajuk Roti Coklat Kismis tapi tak bubuh kismis.Lebih cuka letak chocolate sebagai inti.


Saya bukanlah pro buat segala yang berkaitan dengan doh beryeast ni,tapi saya suka belajar,lebih2 lagi kalau part makan serah ja pada saya..hahaha.Oh ya,mungkin ada yang teringin mencuba so saya sertakan juga resepinya ya,memang puas hati makan ni,lagi2 kalau peminat coklat.



Roti Coklat 
Sumber:Buku Resepi Aneka Roti


Bahan A:
300g tepung berprotein tinggi
5g tepung susu
3g pelembut roti~saya skip
10g serbuk coklat~saya skip

Bahan B:
50g gula kaster
1/2 st garam
30g telur
180g air sejuk
7.5g yis
1/2 st coklat emulco

Bahan C:
15g mentega
15g lemak sayuran
*saya guna mentega

Bahan D:
150g kismis~saya skip

Inti:
Chocolate Filling secukupnya

Cara:

1.Bancuhkan bahan A dan B hingga menjadi doh,masukkan bahan C,uli doh sehingga lembut dan kenyal.Masukkan bahan D,gaul sebati.

2.Tutup dan rehatkan selama 30 minit.Bahagikan doh kpd 42g setiap satu.Bentukkan menjadi bulat.Biarkan lagi rehat 10 minit.

3.Tekan2 doh bagi leper,kemudian letak 1 audu kecil chocolate filling,bentukkan doh menjadi bebola,susun ke dalam tray yang dialas bking paper.

4.Biarkan doh naik 2x ganda,sapukan telur cair .Bakar pada suhu 170°C selama 25 minit.



  Terima kasih sudi jengah blog masakan Rahel😍

Tiada ulasan: