Isnin, 23 Mei 2011

Moist Chocolate Cake

Selamat bertemu kembali,semoga semuanya sihat dan baik-baik selalu.Macam biasa,saya suka dengan kek coklat jadi hari ni mo kongsi lagi satu resepi kek coklat yang enak berkrim..dan dah tentu ramai jugak yang suka pada kek coklat,lebih2 lagi klu keknya moist..sedap betull..macam nda' mo berhenti makan.




Nah..tengoklah dalam pic di bawah ni,menggiurkan betul kan? hehehe..Sengaja letak topping coklat yang meleleh,nanti yang tengok pun terliur-liur jak..maaflah ye...tapi nda' apa-apa..boleh juga buat sendiri di rumah nanti dapat makan kek coklat dengan sepuas-puasnya...emm yummy..


Bah..oklah kawan-kawan..letih pulak menaip ni,macam mo rehat sekejap,tengok-tengoklah di bawah tu..ada jugak disertakan resepinya bagi yang mo menerai kek coklat ni..jomlah...

Moist Chocolate Cake
Sumber:Majalah Rasa

Bahan:
375g mentega
480g gula kastor
4 biji telur L
200g tepung superfine
125g serbuk koko
1/2 sudu teh serbuk penaik

Cara:
1.Panaskan oven 170C.Siapkan acuan,griskan dan alas dg baking paper.
2.Pukul mentega dan gula sehingga kembang.Masukkan telur sebiji demi
   sebiji dan pukul rata.
3.Masukkan tepung,serbuk koko dan serbuk penaik.Gaul sebati.
4.Masukkan adunan ke dlm acuan.Bakar selama 50 minit atau sehingga
   masak.Biarkan kek coklat sejuk sebelum  disapu royal aising & topping
   coklat.



Bahan Royal Icing:
1 putih telur saiz L
1 sudu teh jus lemon
250g gula aising,ayakkan

Cara:
1.Masukkan jus lemon ke dalam putih telur dan pukul sehingga berbuih.
2.Tambahkan gula aising sedikit demi sedikit sambil dikacau perlahan
   hingga pekat (bertanduk).Sapukan pada keseluruhan permukaan kek
   hingga rata dan kemaskan ikut kreativiti masing-masing.
3.Terakhir sekali,tuangkan perlahan-lahan topping coklat di permukaan
   kek.
4.Paipkan royal aising merah jambu dengan bentuk rosette di permukaan
   kek.

p/s:
alihkan sedikit royal aising,beri pewarna merah jambu untuk bunga.
 

Bahan topping coklat:
110g dark chocolate TUDOR
10 sudu makan krim pekat
2 sudu makan madu
1 sudu teh esen vanila

Cara:
1.Letakkan dark coklat dlm mangkuk tahan panas.Kemudian panaskan dg
   cara double-boil,kacau hingga cair.Masukkan krim pekat & kacau lagi
   hingga rata.Angkat.Tambahkan esen vanila,madu dan teruskan kacau se
   hingga benar-benar rata.Siap.

2 ulasan:

cik cek berkata...

Moist Chocolate Cake...anak2 selalu suka sgt kek coklat....kak cek suka buat...cuma kurang sikit makan kek coklat ni.....tak pelakan...kita buat org lain suka makan....:)

rahel berkata...

iye kak cek...yg pentingnye kite senang hati..