Khamis, 5 Mei 2011

Daging Masak Kicap

Selamat tengah hari kepada semua..apa khabarnya hari ini? Skarang dah tengah hari kan? hmm dah siap masak k belum?..awal siap masak-masak hari ni,so awal jugak nak masukkan entry..kali ni Rahel masak lauk yang simple jer dan mudah disediakan,menu ala2 keluarga jer..dan semestinya ikut selera tuan tanah jugak..Resepi kali ni Daging Masak Kicap...kegemaran keluarga kite...senang dan sedap.





Oklah kawan-kawan..Rahel nak sambung gi makan dulu..dah lapar ni..kalau suka silahkan dicuba resepi Daging Masak Kicap ni..pasti enak...

Daging Masak Kicap
Resepi:Rahel


Bahan:
500g daging,dibersihkan dan potong nipis
3 sdm kicap manis ABC
1 1/2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan sos tomato
2 tangkai cili merah,dihiris
7 tangkai cili padi,dihiris
1 sk sebuk pati ayam
1 sudu makan serbuk cili
5 ulas bawang merah-hiris halus*
3 ulas bawang putih-hiris halus*
1/4 bawang besar,dipotong dadu*
1 batang kulit kayu manis*
2 lembar daun bay*
2 buah keras-tumbuk halus*
1 batang lobak merah dipotong kecil
garam dan gula pasir secukup rasa
2 liter air untuk merenih daging hingga empuk

Cara:
1.Panaskan minyak,tumis bahan bertanda* hingga keperangan.
2.Masukkan daging,kacau sebentar dan tambahkan air,cili merah,cili padi,
   serbuk cili.
3.Biarkan daging masak hingga empuk selama 90 minit.
4.Masukkan potongan lobak merah,serbuk pati ayam,garam,gula,kicap manis,
   sos tiram,sos tomato.Biarkan masak sebentar sambil dikacau skali-skala.
5.Angkat dan hidang.



Selamat menjamu selera...

2 ulasan:

Athiah Sulthon berkata...

Kak Rahel, aku gak paham bahasa Melayu, bisa tak kalau pakai bahasa inggris juga?
>,<

Athiah Sulthon berkata...

Kak Rahel, aku gak paham bahasa Melayu, bisa tak kalau pakai bahasa inggris juga?
>,<