Isnin, 23 Mei 2011

Ayam Bijan

Selamat tengah hari semua..dah siap masak-masak k? hari ni masak ape utk lunch? Walaupun dah menjadi rutin harian untuk menghidangkan masakan yang sedap-sedap tapi kadang2 tu rasa buntu dan jemu jugak klu asyik nak masak hidangan yg sama setiap hari..so kali Rahel try pulak buat ayam bijan yang telah Rahel perapkan semalaman bersama sos..tujuannya ialah supaya  bahan2 sos tu dapat menyerap sepenuhnya  ke dalam  isi ayam..dan  lagi satu..memang  mudah nak disediakan..

.


Oklah kawan-kawan,macam biasa la kan..sebelum Rahel pegi tinjau-tinjau blog korang semua..baek Rahel tinggalkan dulu resepinya kat sini..senang nak rujuk nanti..



Ayam Bijan
Resepi:Rahel


Bahan:
2 bahagian paha ayam,dibersihkan
1 sdm gula perang
2 sdm minyak bijan
1 sdm sos tiram
1 sdm sos cili
1 sdm kicap masin
2 sdm kicap manis
1 sudu makan sos LP
5 ulas bawang putih,ditumbuk halus
1/2 sudu teh lada hitam biji,ditumbuk halus

1 sdm bijan

Cara:
1.Perap ayam bersama bahan2 yg lain selama 1 malam (letak dalam peti sejuk).
2.Panaskan oven pada suhu 200'C selama 15 minit.Susun ayam dalam dulang
   pembakar yang dilapik dengan aluminium foil,kemudian tuangkan bahan pe-
   rapan di atasnya dan taburkan bijan.
3.Panggang ayam selama 1 jam pada suhu 200'C.
4.Hidangkan bersama nasi putih dan sayuran.



Selamat menjamu hidangan yang lazat..

Tiada ulasan: