Jumaat, 6 Mei 2011

Apam Marble

Selamat bertemu kembali,apa kabar semuaaa,dah siap buat kuih ke? hari ni dapur Rahel penuh ngan warna warni apam..hehehe..sebelumnya byk jugak nampak kuih apam kat dapur kawan2,bab tu la diri ini merasa terpanggil menerai kuih apam.Sedap sangat..lagi2 kalau kena dengan kopi panas atau teh panas,memang best.



Apam Marble
Resepi:Rahel

Bahan:
300g tepung superfine*
220g gula kaster
3 biji telur grea A
1/2 sudu besar ovallet
1 1/2 st baking powder*
250ml susu cair
sedikit pewarna (pilihan)

Cara:
1.Panaskan air pengukus.Sediakan acuan.Ayak bersama bhn bertanda*.
2.Guna pemukul elektrik.Pukul telur,gula,ovallet sehingga kembang
   dan pekat selama 10 minit.
3.Masukkan tepung berselang-seli dg susu cair sambil digaul rata guna
   spatula.
4.Ketepikan sedikit adunan & warnakan.Sudukan ke dalam acuan 
   hingga 3/4 penuh,dot2kan sikit adunan warna-warni & corakkan.
5.Kukus dengan api sederhana kuat selama 15 minit.

**lapik tudung periuk dg tuala/kain selama mengukus apam,supaya
    apam tidak terkena wap***

3 ulasan:

Nuri berkata...

nk try buat tp xde alat timbang la... td wat apam dot2.. rasa dh ok tp padat sgt sbb terlebih tepung.. agak2 punya pasal la ni...
Len kali klau Rahel buat lg, bleh x bila dh timbang tu, sukat plak ngn cawan metrik... hehehe...

cik cek berkata...

Wah!..warna2 terang dan ceria...kak cek suka...nak makan tak leh...so dtg sini...dapat tengok2 pun jadilah.... :)

rahel berkata...

To Nuri,klu apam ni tak berani nak sukat guna cawan..faham2la apam ni sensitif silap sikit dah buat perangai jd kena guna timbangan agar sukatan ngam.Belilah timbangan bknnya mahal sangat....

To Kak Cek,jalan2 cuci mata la ye he3..