Rabu, 13 April 2011

Oreo cheesecake

Salam sejatera dan selamat bertemu kembali.Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi menjenguk dapur Rahel yang sangat sederhana ini,penuh dengan kekurangan macam diri Rahel yang penuh jugak dengan kekurangan,kelebihan hanya siiiikit je,jadi sudilah kiranya beri tunjuk ajar yeee...o ya ini aja laporan untuk kali ini,semoga kawan2 suke....layannnn..


OREO CHEESECAKE

Bahan untuk kek span coklat:
100g tepung kek/superfine
90 g gula kastor
55g minyak masak
50g susu cair
20g serbuk koko
10g ovallet
3 biji telur L
1/2 st baking powder
1/2 st emulco coklat
acuan bulat 9"

Cara membuat kek:
1.griskan dasar acuan,lapik dg baking paper.panaskan oven170'c.
2.pukul gula,ovallet,telur,tpg kek,baking powder sehingga pekat
   dan gebu selama 5 minit pd kelajuan tinggi.
3.perlahankan mixer,masukkan susu cair,emulco coklat,serbuk
   koko,teruskan lg memukul selama 5 minit.
4.tuangkan minyak,gaul dg spatula sehingga sebati,tuang ke dlm
   acuan bakar selama 40 minit.
5.bila kek dah masak,biarkan sejuk baru di bahagi 2,ketepikan.

Bahan untuk keju:
5 biji kuning telur
140g gula kastor
150ml susu sejat
250g krim keju suhu ruang
2 st perahan lemon
250ml krim putar
1 st esen vanilla
20g gelatin dibancuh dg 60ml air panas
1 paket kecil biskut oreo-potong kecil2
acuan spring foam 9"

Cara membuat kek keju.
1.alas acuan dg aluminium foil,letakkan satu bahagian kek
   span coklat dlm acuan.
2.kuning telur dan gula dipukul sehingga lembut berkrim,ke
   tepikan.
3.panaskan susu dg api yg sangat perlahan,kacau supaya tdk
   mendidih,masukkan bancuhan kuning telur,kacau rata.
4.kemudian masukkan bancuan gelatin & kacau sehingga gelatin
   larut,tutup api dan kacau sehingga sejuk.ketepikan.
5.pukul krim keju sehingga kembang,masukkan krim putar,pe-
   rahan lemon,esen vanilla & bahan yg dipanaskan tadi,gaul rata,
   tambahkan potongan oreo,gaul sebentar.
6.tuangkan adunan ke dlm acuan yg berisi kek span coklat tadi.
   sejukkan 4 jam dlm peti sejuk.

10 ulasan:

netteito berkata...

ade resepi x kak?
nak try la..huhu...

rahel berkata...

Hai Net,...dah ada resepinya...silahkan mencuba ye...

Tanpa Nama berkata...

hi rahel,

nk tnye..whip cream tu dlm bentuk cecair ke yg da kene pukul tu..kalau 250ml tu cecair la kan..kalau da kene pukul jd krim tu dlm gram kn...sori,yg ni sy xphm2 dr dulu..mntk ajar sikit ye..;)

rahel berkata...

Yang ni Rahel guna krim pekat yang belum dipukul lagi,masi dlm bentuk cecair.

Tanpa Nama berkata...

ooo..ok..sy ade stok dlm kotak berat 1kg..masih dlm cecair..kene pukul dulu br jd krim putar..so,bolela kn gune ni tp xyah pukul..
coz ade experience bakar cheesecake xmasak2..risau jd lg..rahel guna jenama ape ye kalau xkeberatan nk kongsi...

rahel berkata...

Rahel guna brand EMBORG je n tak payah pukul,terus masuk dlm adunan je...jangan risau,mesti jadi punya klu ikut betul2 resepi ni bab Rahel pun dah banyak kali buat ikut resepi ni n tak pernah gagal..terima kasih sudi singgah di sini.

Tanpa Nama berkata...

ok..thnks too rahel share resepi ye..;)

rahel berkata...

Sama2,dah buat oreo cheesecake k?

kyo berkata...

fist time jengah sini.. teruja nye tgk kek2 yg ada.. ada kelapangan nnt nk cubalah resepi kek kat sini... :)

rahel berkata...

boleh jer Kyo...selamat mencuba,tq sudi jengah dapur Rahel.