Jumaat, 22 April 2011

Nasi Warna Warni


Salam tengah hari semua,tengah buat apa tu?? dah masak untuk makan tengah hari? Nampak cam senyap je,agaknya tengah sebok la kat dapur.Ok..takpe..lepas masak-masak nanti jangan lupa hantar laporan ye..hehe.Hari ni Rahel tak masak banyak,just masak apa yang ada di dapur,simple dan senang je..nasi minyak warna-warni,yang ni memang semua sudah tau resepi dan cara memasaknya kan,tapi takpelah..Rahel nak juga share lagi satu resepinya di sini,boleh jadi rujukan di masa-masa mendatang..O ya.sebenarnya nasi yang satu ni memang sudah glamour,nama pun dipelbagaikan,hinggakan ada yang memanggilnya nasi pelangi/nasi hujan panas dan macam-macam lagi la..k la kita teruskan je dulu tengok ada apa yang perlu disiapkan untuk masak nasi warna-warni ni..jomm..


 
Nasi Warna-warni
Resepi:Rahel Blogspot

Bahan:
300g beras basmati-cuci bersih,rendam 10 minit,toskan
2 kuntum bunga lawang*
2 kuntum bunga cengkih*
1 batang kulit kayu manis*
1 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu kecil rata garam
800ml air panas 
sedikit pewarna,merah,oren,biru
1 sudu makan marjerin/mentega
3 biji bawang merah-mayang halus
1 inci halia muda-mayang halus

Cara:

1.panaskan marjerin dalam kuali,tumis bahan bertanda sekejap.masukkan hirisan halia,kacau hingga layu,kemudian masukkan hirisan bawang & teruskan kacau hingga kekuningan.

2.masukkan beras basmati,kacau sebentar.

3.pindahkan ke dlm rice cooker,tuangkan air panas dan masak seperti biasa.Masukkan garam.Kacau rata.

4.setelah mendidih,kacau sebentar,tutup periuk,biarkan nasi masak.

5.setelah air agak kering beri pewarna,teruskan masak sebentar sehingga air benar2 kering.tutup api.angkat nasi warna warni & bolehlah di makan dg lauk pilihan masing2.




Tiada ulasan: